fredag, januari 13, 2006

bli känd

Idag var det en artikel i GP som handlade om hur man blir kändis genom att blogga. Och jag vet inte varför, men jag slog genast ifrån mig. Hårt. Jag gör absolut inte det här för att bli känd. Jag vill inte bli känd.
Nu när vi konstaterat det, så undrar jag bara: Vad är det egentligen för fel med att vilja bli känd? Varför är det en så´n tabu att vilja att några fler än ens nära och kära ska veta om vem man är, och kanske bli lite rik på kuppen? Är man rädd för att inte bli tagen på allvar? Det blir man ju inte i alla fall, av så värst många. Det är nog inte så roligt att vara känd som man kanske skulle kunna tänka sig om man bara tänker lite snabbt på det. Men oavsett hur det är, varför får man inte vilja bli det? Som vilken karriär som helst? Kan det verkligen bara var småsintheten som gör att ingen vill bli utpekad som någon som vill bli kändis?
Får tänka lite mer på det där.

7 kommentarer:

Mjukispolacken sa...

Tror inte det är många som bloggar för att bli kända, bara tidningarna som vinklar det så.

Sedan så är det väl tabu för att alla fjortiskids skiter i skolan och strävar efter att bli "kända" utan att ha en aning om hur de ska bli det. Kanske.

Cliff Hanger sa...

Jag tror inte att man bloggar för att bli känd, de flesta inser att det är svårt att bli känd den vägen. Man bloggar av andra anledningar. Men jag tror att 99 % av alla bloggare tycker att det är roligt att folk läser det man skriver. Annars kunde man ju lika gärna skrivit ner sina tankar och behållit dem för sig själv. Så visst handlar det om att bli sedd.

Alla C-kändisar som dykt upp i och med alla dokusåpor har ju urholkat statusen av vad det innebär att vara känd. Men om man vill bli känd som ett resultat av någon slags vettig produktion, ser jag inget fel i att vilja bli känd.

lisa sa...

nej, jag fattar inte riktigt gp´s vinkel. Dessutom var det mest rubriken på första sidan som vinklade det så. Det är ju skillnad på att bli läst och att bli kändis.
Men varför inte låta fjortisarna vilja bli kända?

Cliff Hanger sa...

P.S./ Jag länkar till dig nu. :-)

Mjukispolacken sa...

Det är klart att vi ska låta dem vilja bli kända, problemet är väl att de skiter i allt annat och sumpar sina liv.

lisa sa...

så de måste ha en plan B? För att man inte kommer lyckas bli kändisar ändå?

lisa sa...

el mango: tackar och bockar. Men tänk om jag blir känd nu?