söndag, januari 08, 2006

mesvänsterpartiet siktar snett

Läste igår i min ypperliga källa till kritik av vänsterpartiet, dvs GP, en notis som jag inte riktigt kan smälta. Det stod att vänsterpartiet i Göteborg vill förbjuda privatägda gym, för att "kommersiella motionsanläggningar kan skapa ångest hos de som inte har råd att gå dit". De kräver i en motion till partistyrelsen att gymmen ska kommunaliseras. Det här är ett väldigt fånigt förslag, och en aning felriktat. Problemet ligger väl inte i att vissa får en dålig känsla för att de inte har råd att gå på gym, utan snarare på planet att världen är jävligt orättvis och kapitalismen är ond, vilket inte avhjälps av att mesvänsterpartiet vill förbjuda komersiella gym. Så jävla typiskt vänsterister att rikta in sig på att vissa kan tänkas känna något, kan tänkas känna sig lite förtryckta. Det luktar förtrycksboxar lång väg. Se till att lägga energin på att försöka genomföra något vettigt istället. Annars är det risk att jag råkar rösta på miljöpartiet istället, enbart för att de har haft ett ännu sämre förslag, nämligen att gräva upp Linnegatan och återskapa en bäck som fanns där en gång i tiden. Men det är bara ett rykte, de kanske inte vill det på riktigt.
Nej, jag har ett annat förslag till vänsterpartiet: Lägg energin på de viktiga frågorna istället, eller varsågod, ta mitt förslag: Sex timmars friluftsdag! Det är ju två önskningar i en, både arbetstidsförkortning och motion, (även om man missar chokladen), så det kanske skulle vara mer värt att lägga krutet på. Fast ni har kanske inget krut? Naturgas kanske mer är er melodi?

Inga kommentarer: