onsdag, mars 08, 2006

demonstrera? nej tack

Jo, jag vet. Jag gör det lätt för mig att bli omtyckt. Jag ska härmed dissa feministerna. På självaste kvinnodagen. Inte precis feministerna som helhet, bara dem som får utlopp för sin ideologi på Åttonde Mars a.k.a internationella kvinnodagen. Jag ska orera helt fördomsfullt, om en bransch jag varit del av lite för länge.
Dags för några klargöranden:
Jag har mer hår på huvudet än under armarna. Jag brukar dessutom kamma mig regelbundet. Och, framför allt, jag jobbar. Jag är inte akademiker, jag bor inte i kollektiv, jag är inte hippie, jag har inte lila manchesterbyxor. Med andra ord så känner jag mig inte precis längre hemma i de demonstrationer och andra jippon som brukar försiggå lite överallt dagen till ära. Jag känner mig inte lägre bekväm med att gå upp och ner längs Avenyn, eller fram och tillbaka på Andra Långgatan och skrika saker som " du kan inte köpa horor när du dör, macho die", eller "krossa porren nu, hej!" eller sjunga "åååh tjejer". Jag skulle bara känna mig som ett cirkusdjur. Jag känner heller inte ett oemotståndligt sug att ta ut en dags semester för att kunna hänga på Kvinnofolkhögskolan hela dagen och gå på workshops där jag kan skrika mig hes redan innan kvällens demo börjat, äta punkgryta och pilla dreadds på mina s.k systrar. Jag är inte heller intresserad av att trycka tröjor med feministmärken med hjälp av potatisar. Jag tror inte att det skulle förändra världen precis. Ju mer man beter sig som ett feministfreak dessto mindre förändrar man världen. Deras värld är inte min, och kommer aldrig att bli. Den delen av dem som är arbetare är försvinnadne liten, och att det ens förekommer diskussioner om huruvida det är förtryck med parförhållanden eller inte gör mig bara trött. Deras teoretiserade, akademinska ilska som luftas en eller max två gånger om året gäller inte mig. Jag är arg varje dag, och tänker så förbli. Men jag är minst lika arg på allt från Antonia A:xon Johnsson som jag är på Göran Johansson. (För att inte tala om Gudrun Schyman. Borgarkärring säger jag bara. Aldrig att FI får min röst. Varken min, vårdbiträdernas, industriarbetarnas, städerskernas. För vi skiter i queerteori, vi känner inget behov av att få döpa våra döttrar till Olle eller att kalla våra arbetskamrater för talibaner. Något sådan kan aldrig bli relevant för andra än akademikerfeminsiterna. Och snälla Gudrun, kom nu inte och bli förvånad efter valet för att ni inte fick några röster).
Systerskap, visst. Men inte genom exkluderandet av alla som inte har dreadds/pluggar geusvetenskap/sitter nätterna igenom och skriver manifest de knappt förstår själva!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Väl rutet!

Tråkigt att allt Metro skriver är om våldet mot kvinnor (vilket naturligtvis behöver lyftas fram o driftas) men en dag som denna borde man kanske fokusera på något som fler kvinnor kan känna igen sig i. Nej, jag tror inte 60%+ av alla kvinnor sitter fast i en "våldsrelation" däremot vet jag att det finns så många kvinnor som missgynnas (okej, finns bättre ord men jag pallar inte fundera ut det) för att de är arbetare och kvinnor.
(Jag hade en jäkligt bra tanke när jag började skriva, men jag känner lite att jag tappade bort den på vägen) :D

Cliff Hanger sa...

Väl rutet! Jämställdheten kan bli bättre. Men talibanfeministerna har ingen verklighetsanknytning.

Anonym sa...

That fuckin Örjan strikes again!?
Visst har han rätt men va fan. Det finns bara en Örjan och det vet du.
/The real Örjan.

Anonym sa...

Ha ha, att vara mansakskvinna löser inte problemen heller..

>:-]

lisa sa...

örjan och örjan: ni bprde reda ut det där en gång för alla. Vem är the real Örjan? Är det samma princip som rhe real ira?
anonym 2: vem har sagt något om manssakskvinna? Jag vill mest bara behålla rätten att vara sur.

Anonym sa...

Jag tror jag förstår en hel del av vad du menar, bara en kommentar; Marz (ja den döda lilla gynnaren) teoretiserade en hel del och det påverkade en hel värld, det samma gäller tex John Stuart Mill. Vad jag med detta vill ha sagt är att jag ofta hör argument mot att vissa grupper är för teoretiska, det behöver inte vara fel, det kan leda till "verkliga" resultat. Dvs någonstans ska man börja och att börja med teorier om hur vissa saker ser ut är inte dumt.

Anonym sa...

Lyckades stava fel till Marx, där får man för att man inte korrläser :)