onsdag, maj 24, 2006

Avvenyyyyn

Det var inte så länge sedan jag förlorade min oskuld. Min ”gå ut på Avenyn oskuld”. Har levt i nästan 27 år och klarat mig där ifrån. Har gått alldeles utmärkt att dissa denna paradgatan ändå. Att se ner på alla de som ivrigt frotterar sig med diverse mogisar och white trash. I våras inträffade det dock två tillfällen, båda after worker, som gjorde det omöjligt. Jag försökte in i det längsta driva flocken mot mitt älskade Majorna, men till och med jag kan erkänna att det skulle vara rysligt orättvist mot dem som bor på andra sidan stan. Eller, ve och fasa, på andra sidan älven. Vi hade det inte helt otrevligt, snarare tvärt om. Det berodde dock självklart på sällskapet och inte lokalerna. Vi hade haft roligt var som helst, bara det fanns öl.

Jag förstår inte grejjen med Avenyn. En väldigt bred, väldigt ful och väldigt tråkig gata. Kan inte komma på ett enda uteställe, inte en enda affär som är värd där. Till exempel så är MacForum på Avenyn väldigt otrevligt, medan MacForum på Kungsgatan är bra mycket trevligare.

När jag och min kompis var små, så gick vi vilse då vi för första gången skulle åka in till Stora Staden och shoppa. Jag minns att vi vandrade upp och ner på Avenyn och inte fattade var alla roliga affärer var någonstans. (Det hela slutade med att vi fick låna en telefon i en kiosk vid Vasa Sjukhus, och vi hade ett väldigt sjå med att inte låta kioskinnehavaren förstå att vi hade tappat bort oss. Det var på den tiden då allt var så där pinsamt).

Det enda som är bra med Paradgatan är väl att den verkar ha någon slags rykte om sig att vara värd att besöka, vilket leder till att en massa turister håller sig där, så slipper man dem i de lite mer göttiga delarna av stan. Detta rykte verkar även florera bland en hel del av befolkningen på till exempel Helvettesön samt mindre trevliga förorter. Det är okej, stanna där ni är.

4 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

"Vi hade det inte helt otrevligt, snarare tvärt om. Det berodde dock självklart på sällskapet och inte lokalerna. Vi hade haft roligt var som helst, bara det fanns öl."

Det är just p.g.a. ovanstående som det inte är så skitviktigt för mig vart man ska gå ut. Det viktigaste är sällskapet. Sedan får gärna ölen vara billig när man är fattig student.

Men visst är det schysst att dra till något annat än sunkhak ibland.

lisa sa...

hellre sunkhak än avenyhak som låtsas att de är något annat än sunkhak -bara för att de har dörrvakter som diskriminerar fler än normalt...
Men visst, oftast spelar lokalen absolut ingen roll, så länge man är där med roliga människor

SixesAndSevens sa...

Avenyn är otäck. Bort med den.

Anonym sa...

Interesting site. Useful information. Bookmarked.
»