söndag, maj 21, 2006

Läsa blogg på papper

Har börjat skriva i Word. Har äntligen fått tummen ur och installerat det på Margot. Det börjar inte bra. Först den där otroligt irriterande office-assistenten som kommer cyklandes. Sedan bråkas rättstavningen på andra ordet. På blogg. Det är dock lite fint, på sitt sätt. Den som gjorde stavningsprogrammet för MS Office 2000 bloggade nog inte. Det känns lite bra, att något så bra har kommit så fort.
Köpte en ny bok idag. På bokhandeln nära här. Den ska konka nu, verkar det som. Det sa vi redan från början. Boken är Mats Hårds Konsten att förlora. En blogg som blev en bok. Lyxigt att läsa blogg i sängen utan att få kramp i armarna. Men jag hoppar över det allra mest fotbollsnördiga. Lite får dock slinka med. Bra för allmänbildningen, om inte annat. Och otroligt inspirerande. Han skriver bra, den där sportjournalisten. Bättre än vad mina fördomar sa till mig.
En annan sak om böcker, är att jag har ett litet i-landsproblem. Jag och min sambo har delat upp en del författare mellan oss. Det känns ju onödigt att köpa två ex av alla böcker vi båda vill läsa, så du har vi paxat. Tyvärr har han paxat Paul Auster. Och det svider lite, för jag vill så gärna köpa hans nya, den som nu kommit på pocket. Och jag har ju hans fru, Siri Hustvedt, som paxad. Hade varit snyggt i min bokhylla att ha hela den familjen. Andra som jag har paxat är till exempel Mike Gayle, medan sambon har paxat Tony Parsons. Nick Hornby verkar ligga lite emellan. Han har Harry Bosh-deckarna, jag har alla de andra deckarna. Och så vidare.
Det är lite som hockeybilder, fast för vuxna, det här boksamlandet. Och jag måste snart hitta plats för ännu en bokhylla här hemma.
Min blogg kommer aldrig att bli bok, men jag vet en som skriver ut den och läser den på riktigt papper. Det känns tryggt.

(Nu ryktas det att sambon sitter och beställer böcker. Måste nog lägga mig i...)

6 kommentarer:

:sericea: sa...

ah det där skulle kunna vara en ide, så, man slipper dubletter. jag o min kille ska flytta ihop o jag vet inte vad jag ska tycka om hans pocket samling för jag avskyr pocket. det ska vara en riktig bok med hårda pärmar!

lisa sa...

nej, nej, sericea! Hårda bokpärmar är verkligen inget eftersträvansvärt. Pocket ska det vara, lätt att ta med sig, mjukt att somna på, vettigt pris. Och snyggare format.

:sericea: sa...

nej nej nej Lisa!
hur kan du tycka så? ett bibliotek byggs av struktur, hårda kanter, raka former!
pocket kan jag läsa på tåget men inte ha hemma i bokhyllan.

mikebike sa...

fan vad kul!
jag har den boken. jag har bara kommit i sådan ofas med läsandet.. men jag har smygfluktat lite. han e bra han mats hård

lisa sa...

sericea: nej nej och åter nej.
Mike: se till att ta och börja läs. Ögonaböj.

Anonym sa...

I'm impressed with your site, very nice graphics!
»