torsdag, juni 22, 2006

så blir du en lyckad bloggare?

Jag läste en lista på internetworld:

Att bara lägga upp en blogg och skriva några inlägg på måfå fungerar säkert om du mest tänkte blogga om din katt för dina vänner, men det är fel metod för dig som vill bli en toppbloggare med inflytande och många besökare. Om du följer Internetworlds tolv steg till bloggframgång kommer du att ha större möjligheter att få genomslag i bloggbruset.

1. Klargör ditt syfte
Börja med att bestämma syfte och målgrupp för bloggen.

Syftet är väl att inte glömma bort att det sär att skriva är roligt. Och att inhämta högvis med bekräftelse, så klart.

2. Bestäm inriktning
Bestäm vad du ska skriva om på bloggen. Du har större möjlighet att slå igenom i bloggbruset ju mer ämnesfokuserad bloggen är. Håll dig sedan till dina ämnen. Om du känner att du bara måste skriva om din nya mobiltelefon trots att din blogg handlar om betallösningar så är det okej ibland, men gör det inte till en vana att skriva för brett.

Självutlämnande som satan, men om obetydliga saker. Formulerat på ett snyggt sätt. Fast nej, de allra flesta dagarna blir det inte så. Då blir det tyvärr mest trams.

3.Välj bloggverktyg
Valet av bloggverktyg är inte oväsentligt. Om du menar allvar med ditt bloggande bör du undvika olika typer av webbaserade gratisverktyg. Etablerade och populära bloggverktyg som du själv installerar på ett webbhotell är Wordpress, www.wordpress.org, och Movable Type, www.sixapart.com. En webbbaserad proffsbloggtjänst är Typepad, www.typepad.com.

Snicksnack. Blogspot får det vara, tills jag kanske en vacker dag kan lära mig att bygga något eget.

4. Ha en bloggrulle
Bloggsfären lever och utvecklas via sina länkar. Därför är det viktigt att ha en ordentlig bloggrulle (länkar till andra bloggar). Länka först och främst till andra bloggare inom ditt bloggområde. Men det är inte heller fel att länka till några stora och välkända bloggar utanför ditt område. Bloggare är nämligen fixerade vid inlänkningar och många använder regelbundet söktjänster som Technorati, www.technorati.com, för att se vilka som länkar till dem, och ett omnämnande på de största bloggarna ger både trafik och status.

Ehhh… det här fattar jag inte.

5. Länka till andra bloggar
Det är viktigt att länka till andra bloggar, även i själva bloggposterna.

Jaja, det gör jag väl ibland. Till de jag tycker om. Eller ”inspireras” av.

6. Pinga svenska pingsajter
Pinga svenska pingsajter som Nyligen, www.nyligen.se, Intressant, www.intressant.se och Var är du?, svensk.lemonad.org. Pinga även utländska tjänster som Pingomatic, rpc.pingomatic.com, och sökmotorer som Technorati, www.technorati.com. Förutom för Intressant går det att lägga in pingfunktionen i ditt bloggverktyg så att det sker automatiskt när du publicerar ett inlägg. Du bör också registrera din blogg på bloggportaler som Bloggtoppen, www.bloggtoppen.se.

Gör jag ibland. Lite beroende på exhibitionist-dagsformen.

7. Blogga ofta
I uppstartfasen bör du lägga ner mer tid på bloggen än du planerar att göra när bloggen är etablerad. Skriv ett eller flera inlägg om dagen de första två månaderna. När du börjar få fler besökare kan du dra ner till tre inlägg i veckan, men inte färre.

Ehhh… är det inte bättre att skriva när man verkligen har något att skriva. En blogg där någon tvångsbloggat sig igenom de första två månaderna verkar inte bli så där värst kul.

8. Mejla inlägg
När du skrivit i ett par veckor ska du lägga ner lite extra krut på ett inlägg. Välja gärna ett unikt uppslag som du är ensam om och som du tror kan väcka ett större intresse. Mejla sedan länken till inlägget till några större och etablerade bloggare. Men var sparsam med denna typ av marknadsföring. Det finns inget mer irriterande än folk som skickar ett mejl varje gång de skrivit något på sin lilla Blogspot-blogg.


Nä, dete där verkar lite väl drygt. Möjligtvis om någon är omnämnd, kan den få ett mail.

9. Kommentera inlägg
Vägen till framgång finns i kommentarerna på andra etablerade bloggar. Gör det till en vana att kommentera inlägg hos dina favoritbloggar och få på så sätt länkar till din egen blogg. Det går även att hänvisa till ett eget inlägg i kommentarerna.

Men då försöker jag ha något att säga också. Annars ingen hit.

10. Be om länk
När du varit igång ett par månader ska du inte skämmas för att be om en länk från andra bloggar inom ditt område. Ett vänligt mejl där du undrar om bloggen ifråga inte skulle kunna länka till dig. Det värsta som kan hända är att de säger att de ska kolla in din blogg och sedan struntar i att länka till dig. Ingen blir sur för att någon frågar om en länk.


Nej tack. Tack till de som länkar till mig, ni är bäst, men jag vill inte tjata på att fler ska göra det.

11. Tipsa medier
När du bloggat i ett par månader och samlat på dig en ansenlig mängd bloggposter är det aldrig fel att bli omnämnd i vanliga tidningar. Har du ett scoop på bloggen ska du inte tveka att tipsa några väl utvalda journalister.


Ha ha ha… vänta bara.

12. Var intressant
Vad du än gör, och hur många pingar, mejl, länkar och kommentarer du än producerar, spelar det ingen roll om du är tråkig. Om du skriver om sådant som målgruppen gillar kommer du att bli läst. Om du dessutom skriver roligt och intressant kommer du att bli populär.

Lätt som en plätt! Klappat och klart. Berömmelse, evig ära och massa pengar att vänta med andra ord.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mejla inlägg???

wtf?

skall man jaga folk med sina inlägg?

lått folket komma till berget istället säger jag ;)

SixesAndSevens sa...

Ja, då var det väl bara att tuta och köra då. Nu när vi vet hur det ska göras! :)

mattiasg sa...

el pedro, jag undrar samma. vem fan sitter o först skriver o fixar o länkar o grejar. o sen lismar iväg mejl om det?
gollums.

lisa sa...

jag blir nästan lite sugen på att mejla någon varje gång jag skrivit ett inlägg, bara för att det skulle vara så sjukt. Kanske till Aftonbladet, de ger väl en pengar om man tipsar om något smaskigt? Och vad är smaskigt, om inte min blogg?
Skämt å sido, det är sjukt.

Cliff Hanger sa...

Lite äcklig person som skrivit det där. Nog för att jag gärna vill bli läst, men man ska behöva hora runt hur som helst.

Jag reggade mig annars precis nu på technorati, eftersom jag var nyfiken på om jag skulle komma över en lista på vilka som länkar till mig. Men det verkar inte funka.

Cliff Hanger sa...

...men man ska INTE behöva hora runt hur som helst, ska det naturligtvis vara. Freudiansk felskrivning? ;-)

lisa sa...

el_M: ha ha ha!