söndag, juli 16, 2006

skriv ordentligt för sjutton

Idag toppas GP av nyheten om olyckan i Berg- och dalbanan. Under den feta rubriken SKRÄCKFÄRDEN skriver man att:
Ett söndrigt kedjelås var enligt Liseberg orsaken till gårdagens olycka i Lisebergsbanan....

Söndrigt? Vaddå, så vanligtvis är det skojsigt, men igår var det inte det, för då var det söndrigt? Någonting är antingen sönder eller trasigt. INTE söndrigt. Så skriver man inte. Inte i seriösa nyhetsmedier, inte på förstasidan. Möjligtvis i någon blogg någonstans, men inte där. Det är fult. Så det så. När ska jag få betlat som smakpolis?

Tyvärr finns inte texten på GPs hemsida. De kanske tog sitt förnuft till fånga.

7 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

"När ska jag få betlat som smakpolis?". Hihihi... ;-)

Anonym sa...

Eh... ska det inte vara "språkpolis"? Dessutom stavas inte rörmokare med ck...

lisa sa...

fritjof: som du märker är jag inte meriterad att bli språkpolis... därför endast smakpolis.

Cliff Hanger sa...

Jag vill ändå försvara Lisa lite här. Jag är fullkomligt övertygad om att hon kan stava till "betalt" egentligen. Och Fritjof, "rörmockare" var garanterat en medveten felstavning.

Anonym sa...

Okej. Förlåt, Lisa... :)

lisa sa...

cliff: tack. det känns tryggt att ha dig bakom mig, uppbackandes.

:sericea: sa...

jag påpekade för GP.se en gång att dom skrivit "Mäjla oss". svaret jag fick var löjeväckande.

sen att dom börjar likna skvallerpressen med "folket rasar" och "skräckfärden" med feta braskande rubriker gör att jag funderar en o två gånger till om jag vill förnya min prenumeration.
blä!