måndag, augusti 14, 2006

Rättvist regn

Det känns rättvist. Här sitter jag, inomhus. Det ösregnar utomhus. Efter alla dessa regndagar jag sprungit omkrign och rensat brunnar, vadat och panikringt till allsug. Plockat skräp, och inte bara små cigarettpaket utan stora kartonger som blöter ner säckan så att den går sönder just när jag är som längst ifrån skräpvagnen eller ett soprum. Kommit in på rast, genomblöt inpå bara trosorna för att det inte finns ett regnställ i världen som håller mer än några timmar. Snubblat omkring i regnbyxor som varit en halvmeter för långa, trots att de var den minsta storleken. Kännt hur regnet runnit ner längs ryggraden. Blivit skälld på av hyresgäster. Stått och försökt gräva när jorden bara kletat sig fast på spaden. Försökt rensa ogräs men fått ge upp då man har varit tvungen att vrida ur handskarna en gång i kvarten. Och så fort jag gett upp handskarna, se där, ännu en halvuppblött hundbajs i rabatten. Tack som fan. Blivit uppringd av käcka administratörer som glatt utropat att Ja, idag är jag inte avundjuk på er!

Just därför är det inte mer än rätt, att jag får vara inne idag när det regnar.

3 kommentarer:

MoY sa...

jag ska nog aldrig ta ett jobb där man måste vara utomhus.. tycker hemskt synd om dig!

Cliff Hanger sa...

Här är det sol. :-) Men det är skönt med regn ibland, då kan man vara inomhus och dega med gott samvete. Om man har möjlighet att vara inomhus alltså.

:sericea: sa...

åh gud vad jag tappade sugen inför mitt nya jobb nu!
tack för den ;o)