tisdag, augusti 15, 2006

utmanad igen!

Av både Mattias och Helena! Som jag väntat. Bokutmaningen. Den smoxiga.

1. En bok som förändrat mitt liv
MOMO av Michael Ende. För att den fastnar, sätter sig i huvudet. Men i ärlighetens namn kanske den inte förändrade något alls. Det bara låter fint.

2. En bok jag läser mer än en gång
Lulu av Cecilie Laessen. För att den är så bäst. Har hållt sedan jag var fjorton dessutom. Innan dess läste jag Hodjas flygande matta 711 gånger. Det kan ha varit precis vem som helst som skrev den, men jag har för mig att det är samma som skrev Gummitarzan. Max någonting?

3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö
Industrial Relations in Europe -Traditions and Transitions av Joris van Ruysseveldt och Jelle Visser. För att jag har gett mig fan på att jag ska komma igenom den någon gång, trots att den är extremt tråkig och extremt svår att förstå. Jag skulle därför även vilja ha med mig ett engelsk-svenskt lexikon.
Man kan ju undra varför denna kurslittereatur fortfarande spökar.

4. En bok som fick mig att skratta
Okej, Jag erkänner. Hemma hos Martina av Martinaa Haag. Den är ju väldigt rolig. Och Hjälp mitt namn är Zpigniew av Zpigniew Kuklarz

5. En bok som fick mig att gråta
Senast var det nog Anna min älskade av Magnus Utvik.

6. En bok jag önskar hade skrivits
En bok om maskinlära som var begriplig

7. En bok som inte borde skrivits
Uppföljare som bara skrivs för att första boken blev succé, men som författaren ändå inte verkar ha lagt ner någpn energi på. Till exempel Familjegraven av Katarina Mazetti och Den vita masajens dotter av Corinne Hoffman

8. En bok jag just nu läser
Det här är inte jag av Eva F Dahlgren

9. En bok jag tänkt läsa
Hanteringen av odöda av Jonas Ajvide Lindkvist

10. Skicka vidare till fem andra bloggare.
Hmmmm....
Cliff Hanger
Snegurotjka
El Pedro
Styvnackad
Den hemliga nya

4 kommentarer:

Anonym sa...

hmmm, en bokchallange ey?

jag är inte direkt en bokmal men får fundera en liten stund eller två så kommer det troligt ett resultat.
går ju inte att neka utmaningar i sajberspace :)

lisa sa...

nä, precis! Så finurligt är det.

Anonym sa...

Ska läsa Annaboken snart. Får se om jag kan sluta skratta åt författarens efternamn, så kanske jag också får gråta lite...

...nej fy nu var jag elak, men det ÄR ett besvärligt namn... särskilt med ett namn som slutar på s.

lisa sa...

det är lite synd om honom, men han är nog härdad....