söndag, september 24, 2006

Skithelg del II

Nä, det blir inte bättre, även om jag är lite friskare. I går eftermiddag var jag så pass frisk att jag orkade smurfa igen. Mest energi lade jag på att smurfa runt och leta mönster och inspiration till ett nytt, spännande projekt jag har. Ett virkningsprojekt. Jag virkar ungefär en gång om året, och har hittills kreerat saker som till exempel mobiltelefonfodral och väskor och, nybörjarmisstaget, en grytlapp av ett icke värmeisolerande garn. Det var därför det bara blev en.
Hela kvällen fascinerades jag av hur bra bloggar är för folk med intressen och hobbysar. Vilka smått otroliga sammanhang som skapas. Visste ni till exempel att det finns ett flertal männisor över hela jorden som, varje gång det är stora sportevenemang på tv, som till exempel OS eller VM, startar ett stickningsprojekt. Sedan sitter de och stickar vid varje tv-sändning tills evenemanget är över, då skickar de in bilder på vad de har skapat. Det är ju helt fantastiskt. Exempel finns här och här.
Jag hittade ett mönster som jag tror att jag skulle kunna klara av som motsvarar mina syften. Sprittandes av inspiration ska jag bara plocka fram garn och virknål, för att se om jag klarar av att följa en virkningsinstruktion. Det har jag aldrig prövat innan. Jo, garnet hittade jag på första försöktet. Men virknålen. Den satans virknålen. Jag letade så mycket jag orkade i går kväll, det slutade bara med förbannelse. Jag har letat hela morgonen. I verktygslådan. Bland sysakerna. Lådan där garnet låg har jag vänt ut och in. Jag har letat på alla rimliga och alla orimliga platser. I väskor. I nyckelskåpet. Men den är spårlöst försvunnen. Och jag blir så förbannad på mig själv. Så trött. Jag är sämst i hela världen på att leta. Och jag är inte bra på att hålla ordning eller lägga tillbaka saker på sin plats heller. Extremt irriterande. Jag ville verkligen, verkligen börja virka NU. Inte behöva vänta tills imorgon då jag kanska kanske orkar släpa mig ut och köpa en ny virknål. Jag har ju letat så noga att jag till och med borde hittat den gamla virknålen, den som jag hade innan den försvann så jag var tvungen att köpa en ny.
Dessutom drömde jag mardrömmar inatt igen. Och slog i tårna två gånger när jag skulle gå upp och kissa på natten. Och ja, jag ska ha mens också. Skithelg. Skitvirknål.

2 kommentarer:

Anonym sa...

lika bra att det blir en kompakt sughet så att det inte sprids ut på flera dagar.

lisa sa...

Kanske det, men jag det inte om jag klarar att vara så här sur mer.

Som tur är har det kommit undertexter till Greysavsnittet, det är som ett plåster på det virknålslösa såret.