tisdag, september 12, 2006

Tidningskrönika

Varför finns det inte en endaste bra tjejtidning? Eller varför finns det inte en endaste bra tidning som inte behöver vara en specifikt just tjejtidning utan bara bra?
Ibland vill jag läsa en tidning som inte bara handlar om trädgård, boende eller inredning eller träning, nyheter eller politik. (De politiska tidningarna läser jag nu mest för att se om det finns med några kompisfrånförr som man kan få reda på vad de gör nuförtiden, samt som en källa till skvaller och pajkastning). En tidning som innehåller lite allt möjligt. Det är i sådana stunder jag saknar tidningen Darling. Trots att jag blev väldigt trött på redaktionen som ibland verkade göra tidning enbart för att framhäva sig själva och hur coola de var. Det är förlåtet. De var ju trots allt ganska coola.
Ibland får jag för mig att försöka med någon av de så kallade tjejtidningarna som finns. Men VeckoRevyn hade bara sin charm när man tjuvläste den som tuff feministaktivist i fjortonårsåldern. Cosmopoliten är så SATC. Hennes är så präktig och intetsägande, och det värsta är nästan deras patetiska försök att vara en seriös tidning, vilket yttrar sig genom att de någonstans långt bak i tidningen, efter alla dudugersomduär och intebantningmenhälsaochträningshysteri-artiklar, slänger in ett skitäckligt reportage om typ flickor i Kambodja som säljs för att deras familj inte ska svälta ihjäl. Det blir inte en bra tidning bara för att man slänger in ett reportage om någonting riktigt, riktigt hemskt. De diverse halvhippa (eller är de det? Jag vet inte), kulturtidskrifterna är inget som tilltalar mig heller. De känns mest som om de är till för folk som går på konstskola eller folkhögskola och har någon slags talang.

Jag skulle vilja ha en tidning som, utan inbördes ordning:

-Är snygg, men inte innehåller 35 helsidor mode som ska se lite konstnärligt ut så man inte ser kläderna.

-Innehåller både singlar och gifta och mittemellan, samt folk med, utan och mittemellan barn.

-Skriver om både viktiga och oviktiga saker.

-Påminner en om fascinerande saker man lärde sig i mellanstadiet men sedan länge glömt bort.

-Inte utgår från att alla deras läsare jobbar på kontor.

-Kan påminna mig om profitkvotens fallande tendens, men ändå inte innehåller bara politik.

-Är lite som tidningen VI men inte så himla kulturkoftetantig vilket gör den skittråkig.

-Skrivs av folk som är lika drivna som ett gammalt punkfanzine, och inte av folk som mest har i uppdrag att på ett så intetsägande sätt som möjligt fylla sidorna mellan reklamen.

-Är lite som Chili var på högstadiet och gymnasiet, fast för äldre.

-Som kan förklara vitsen med sport utan att det blir tråkigt.

-Intervjuar människor man inte visste var intressanta, på ett intressant sätt. Alltså som kan överraska lite som ett sommarprogram kan göra i sina bästa stunder.

-Som har Rebecka Vinterbarn Elg som skribent. Och GPs 33-åringen och Nilla.

-Som är lite som p3s pappakvarten var på nittiotalet.

-Och, apropå p3 på nittiotalet, har Ove Haugen som skribent.

-Som påminner en om alla de där filmerna och tv-serierna man tänkt se men som man glömt bort att man ville se.

Det går ju att göra bra radio, bra bloggar, bra musik skriva bra böcker. Varför inte göra en bra tidning?
Och tackar som frågar, men nej, jag vill inte göra den själv.

(Förresten kommer ni ihåg tidningen O. S. A. En sådan skulle inte riktigt funka så här i internet-tider, men då tyckte man den var as-bra).

8 kommentarer:

T sa...

nittiotal jag vet men darling var lite av det där, fast lite indiefjortis? men ändå rätt bra på små korta rolig artiklar och bilder på roliga nya saker som man ville ha, typ när de presenterade den nya balla hi-techmobilen som hade snake 2 och ett program för skapandet av egna ringsignaler. oh den kära gamla burfitt-åldern. O.S.A var fet. svensson är ok men ingen tjejtidning jag vet. jag tycker bara vibe vixen är godtagbar brudtidning men det kanske inte funkar om man inte är kär i juelz santana och på allvar äger baby phat-jackor (skäms lite).

T sa...

haha sorry, läste nu efteråt att du had skrivit darling!! skumläste bara först. ber om ursäkt.

Malin sa...

Jag tror att den enda lösningen är att göra nåt själv... Men i brist på ork så läser jag serier istället. X-men och Rocky.

lisa sa...

jag vet ju inte vem juelz santana är tyvärr.

Anonym sa...

detta är ett problem för oss män också.
Japp, jag kan kalla mig man :)


För oss finns det "herrtidningar" som suger så mycket att man blir ibland ledsen att tillhöra männen.

Jag vill ha en mix, kanske inte den galna mixen du begär men nått åt det hållet.

iFORM är min förnärvande bästa tidning (PCgamer har jag tröttnat på) och den är till 90% för kvinnor.......

lisa sa...

ha ha jag har också sneglat på iform, men den känns så... kvinnlig... men den skulle nog funka om jag var lite mer träningsintresserad.

Sambon gnäller också över att det inte finns några bra manstidningar/killtidningar. Och det borde ju vara lika dant på killfronten; hur svårt kan det vara? Eller, tiomiljonersfrågan, hur svårt kan det vara att göra en tidning som passar båda?

Anonym sa...

exakt.

jag vill ha en tidning som är för män och kvinnor.

fåniga tester, exempel på hur "ni" är och hur vi är, mattips, filmer, kläder, musik, blandat fast för oss allihopa.

du är ju en cykeltjej och du hänger på friskis ibland så iFORM är för dig, helt klart.

tro mif ;)

Anonym sa...

En sak som fascinerar mig är att, kvinnor förväntas läsa noveller och annan skönlitteratur via sina tidningar. Deta gör definitivt inte män. Men med tanke på vilka tidningar som riktar sig till män, så fattar man hur tvär fel det skulle vara med en novell inkastad i dem. Men jag kommer ihåg en fantastik novell i Modellflygnytt någonstans kring decinnieskiftet 80-90-tal samt en i Classic motor(?) från samma tid. Och de två är de enda jag kommer ihåg och de var väldigt bra bägge två. Annars så matas man ju med krönikor som iofs är trevligt.