fredag, oktober 27, 2006

Tjuvlån

Idag på bibblot så krånglade självutlåningsapparaten. Som vanligt. Två av de tre böckerna gick bra att låna, men vid den tredje sa apparaten att nehejdu, den där boken är inte till hemlån. Och ågot kvitto ville den inte bjussa på. Så jag gick och skulle låna hos den livs levadne biblotikarien istället. Mycket trevligare. Ställde mig lite frågande till apparatens vägran att låna ut den tredje boken. Då sa bibliotikarien:
"Jaha, det är kö på den boken. Men du kan få låna den ändå"
Så får man väl inte göra! Någon hade ju paxat den boken, de hade ju bara missat det och ställt ut den i hyllan istället. Samtidigt så hade jag ju ingen aning om att boken var bokad. För jag hittade ju den i hyllan. Och jag ville ju gärna låna den. Så jag gjorde det. Och nu känner jag mig ond och elak och måste läsa ut boken jätte-fort, så att jag kan lämna tillbaka den och den kan vidaredistribueras till sin rättmätige låntagare. Synd bara att den är på 463 sidor.

6 kommentarer:

Anonym sa...

inte skall du behöva stressläsa den.
du gjorde ju inget fel. det var den snälla/elake bilboitikarien som fulade med turordningen.

läs extra långsamt istället ;)

johanna sa...

men om någon verkligen har varit så motiverad att läsa boken att de har bokat den? läsa halvsnabbt? eller åtminstonde först av de du lånade?

fast det får ju inte gå ut över boken, den har ju inte gjort nåt fel.

lisa sa...

Jag började med den ialla fall. Och lämnar tillbaka den när jag ärklar, istället för att lägga på hög och lämna alla på en gång.

Det känns lite som att bibliotikarien inte hade lärt sig köa på dagis eller så.

Anonym sa...

hon kanske bara ville köra mantrat fuck the system?

en crazy bibblis stöter man ju inte på varje dag.

Inte för att jag förespråkar anarki i kösystemet men någon enstaka gång kan man ha lite flyt, såsom du fick när du fick boken.

:sericea: sa...

menvafan. det är ju bibliotikarien som gjort fel, inte ska du ha ångest bara för att du vill läsa boken.
:o)

lisa sa...

Biblotikarier har nog alltid varit mina idoler. Det gör ont att se ens idoler fela :)

Blogger verkar vara dum i huvudet. Hela helgen har varit konstig. Så oroa dig inte Kurage, du är inte ensam.