fredag, november 10, 2006

Medicinpoesi

Polaramin.
Smaka på det. Po-la-ra-min. Så otroligt vackert namn. Läkemdelsföretagen är inte de jag skulle ranka som mest poetiska, men jag kanske borde tänka om.
Jag vet inte vem som bestämmer vad olika läkemedel ska heta, men det som gör det är inte dum. Skulle jag någon gång bli tvingad att skriva en diktbok, skulle FASS vara mig självklara inspirationskälla.
Ficotril.
Det känns inte riktigt som latin, det är inte i stil med Ilex Sempervirens. En klass bättre än så. Hippophae Rhamnoides, ja, det börjar likna något. Men läkemedelsnamnen är snyggare.
Förutom undantaget som bekräftar regeln.
Telldanex.
Hur fult är inte det?

4 kommentarer:

Anonym sa...

spännande. Poesi är inte min grej men läkemedelsposei borde du blogg alite då och då :)

lisa sa...

Jag är inget stort fan av poesi heller, generellt sett. Men jag är verkligen förtjust i snygga ord. Det kommer nog fler läkemedelsnamn, så småningom. Jag vet att jag kom på fler snygga exempel igår när jag skulle sova, men kan inte för mitt liv komma ihåg dem nu...

Hanna sa...

Jag tycker om smeknamnet klyx, vilket är ett korttidsverkande lavemang i praktisk tub med lång pip som man således för in i ändtarmen. Furosemid är också vackert. och min avdelningsläkare, HAN är vacker.

lisa sa...

Avdelningsläkare... vad heter han då? :)