tisdag, december 12, 2006

Granen

Varje gång jag gått ner för Berget nuförtiden så blir jag lite rädd. Jag går förbi stan´s fulaste "rabatt", som jag snart inte kommer kunna hålla mig ifrån att guerillagardening:a, eller sanrare guerilla-ogräsrensa. In genom en gångtunnel, brevid Thaien. Och möts av...
En skog! En kompakt vägg av gran! Får knappast känslan av att jag snart ska komma in på snygga Chapmans Torg, utan snarare att storskogen väntar på andra sidan. Ser nästan älgarna skymta. För till Chapmans Torg har Staden inte kostat på sig den bästa julgranen. Chapmans Torg har fått den sista i lagret, den som inte ens Biskopsgården ville ha. Chapmans Torg har fått granen som, om den vore människa, skulle vara så tjock att den inte skulle kunna gå utanför dörren. Granen är bredare än vad den är hög. Och full av fula kottar. Och extremt fult lampbehängd. Men mest av allt är den tjock. Tjockare än en hel urskog. Man får känslan av att man kommer att behöva hugga sig fram till Baloo´s Livs. Det börjar klia i motorsågsfingrarna. Men det hade inte varit någon idé. För på andra sidan tjockgranen har en julgran-för-hemma-bruks-försäljare just satt igång sin verksamhet. Det är som ett julgrans-reclaim-the-torg. Lite mysigt, men lite för mycket. Och skrämmande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha jag hade tänkt blogga om granen som ingen annan ville ha men orkade inte :)

min första reaktion var på väg genom "tunneln", jag trodde det var något som hade rasat eftersom jag inte såg trafiken. Såg bara något svart sopm blockade allt.
När jag väl såg att det var en gran så vart jag förvänad över hur ful den var.
har fotat den förresten enbart för att den är så ful.

lisa sa...

Åh, du får lägga upp ett foto! Jag har verkligen tänkt på det varenda gång jag gått förbi, men fick inte tummen ur förrän igår.