torsdag, februari 08, 2007

Läs då!

Antalet män som aldrig läser böcker har ökat från 22% till 31% sedan början av 1980-talet.

Det gör mig upprörd och sorgsen. Ni vet inte vad ni går misste om, killar.
Det sporrar mig att gräva lite i bokhyllan. Jag funderar och plockar, kikar och drar fram. Tänker att jag ska ge ett par exempel. På vad ni ska läsa, ni där som inte läser. Resonerar med er allihop, i huvudet.

Seså, om ni sitter framför datorn en kvart mindre varje dag, om ni spelar lite mindre tv-spel, om ni tränar effektivt och inte så ofta, då finns tiden där. Lästiden!

Jag tittar på er över glasögonkanten, och är långt mycket mer förmanande än jag vill. Fast förmaningen måste finnas där,tydligen. Ett litet mått tvång, tills ni fattar själva. Staplar rekommendationsböckerna i en vinglig hög. Bara den också, och den där. Vilka upplevelser jag kan bjuda på. Vilken läsinspiration jag förhoppningsvis kan förmedla, om ni ger mig en kvart, eller nej, ge mig en minut, böckerna fjorton. Snälla. Gör ett försök! Eller två.

Ni killar som inte läser. Välj själva vilken, men läs:

Erlend Loe: Naiv.Super
Zpigniew Kuklarz: Hjälp jag heter Zpigniew!
Jens Ganman: Blod och död
Mats Hård: Konsten att förlora
Jonathan Safran Foer: Allt är upplyst
Hanif Kureishi: Förortens buddha
Mike Gayle: Min legendariska flickvän
Aarto Paasilina: Den ljuva giftkokerskan
Ann-Marie Ljungberg: Färjenäs
Paul Auster: New York triologin
Tony Parssons: Min tjej och jag
Mark Haddon: Den besynnerliga händelsen med hunden om natten
Luke Reinhart: Tärningsspelaren
Ben Elton: Dödskänd
Donna Tartt: Den lille vännen


För att det får er att fatta, så mycket mer. Ni kommer att lära er saker, visst. Men det som är ännu viktigare, är att ni kommer förstå andra människor, hur man kan tänka och vara och varför och hur. Och språk. Ni kommer att få mera språk i er. Ord som annars inte skulle funnits, som kommer när man bäst behöver dem, som det kan vara förödande att vara utan.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Mannen har börjat läsa till min förtjusning. Jag har hela mitt liv älskat den där känslan, böckernas egna lilla värld.
Har under många år försökt få mannen att börja läsa annat än seriebubblor och nu är han fast.
Jag är så glad, min lilla kille på 2år är också fast i böckernas förtrollade värld, redan, det glädjer mig.

SixesAndSevens sa...

ahh... jag gillade verkligen "den lille vännen"...

lisa sa...

Anna:
Åh, det är det bästa när man får någon annan att förstå det braiga emd läsning!
Sixes: Eller hur?!?

:sericea: sa...

Han läser så mycket som han bara kan. Det var det jag föll för :o)

lisa sa...

Bra! Min man hör också till de procenten som läser. Tur för han.

Anonym sa...

bara en av böckerna som jag läst. Kan det bero på mitt motstånd mot modern nordisk/europeisk litteratur dvs språkonani.

Jag har funderat över detta och en anledning som jag hittat är att ni flickor skolas till att läsa genom de tidningar som är gjorde för er. De enda "Manstidningar" som innehåller noveller eller liknande är jakttidningar, så jag undrar om jägare läser mer böcker än andra män?
/Per

Helena sa...

Min älskling läser jääättemycket. Det tycker jag om.

Vet inte om jag tror på Pers tidningsteori...

Visst har kanske Bamse, Kalle Anka och Kamratposten uppmuntrat min läsning, men dem läser ju killar också.

Vilka tjejtidningar skulle det vara som uppmuntrar till läsning? De innehåller väl bara sminktips och sånt? Med undantag för Mitt livs novell då, men den är ju så usel att man nästan får krupp.

lisa sa...

Finns det noveller i jakttidningar? Nu blir jag nyfiken!
Tidningsteorin är en bra teori, men den stämmer inte på mig. Jag läste bara KP när jag var liten, och det är ju ingen renodlad tjejtidning.
Jag tror att det handlar om att man har en bild av att småtjejer "ska" läsa, så då gör de det. Medans killar "ska" spela fotboll istället, eller nåt. Tjejer ska vara stilla och tysta, killar springa omkring och inte vara tysta.
Jag tror också att det har mycket att göra med hur mycket föräldrar läser för sina barn. Ju mer man blir läst för dessto mer vill man läsa sedan.
Och så finns ju tyvärr det där idiotiska tvånget, att alla måste läsa vissa böcker i skolan, typ alla måste läsa "Låt isbjörnarna dansa" i högstadiet och "En komikers uppväxt" i gymnasiet. Istället för att man får välja bok själv.
Trist är det, i vilket fall som helst, den här konsekventa motviljan mot att läsa.

lisa sa...

Fööresten Per, vilken är det du har läst?

Anonym sa...

Alla damtidningar och tjejtidningar innehåller väl noveller mer eller mindre. Frida, Allers mm även om de är kassa så är de där.

Tärningsspelaren, men Paul Auster och Pasilinna står sedan åratal på listan.

Jag hatade verkligen vissa av böckerna man fick läsa i skolan. Varför väljer man tex PA Fogelströms sämsta bok, Sommaren med Monika, istället för nån ur Stockholmssviten som är den han är mest känd för och som utan problem går att läsa en och en.
Voltaire var dock bra. Sen vette katten vad jag blev tvingad att läsa, men Gardell var inte lika hipp på den tiden.
/Per

Anonym sa...

Okänd soldat fick vi läsa också, väldigt bra bok, men Linnas andra böcker är lättare och lika bra.

johanna sa...

Donna Tarts "Den hemliga historien" gillade jag nog mer än "den lille vännen".

"Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" är helt fantastisk.

Jag är väldigt nyfiken på om Jakttidningsnovellerna är av samma sort som novellerna i Allers.

lisa sa...

Jag tror att det inte är så stor skillnad på de där novellerna, egentligen... säkert mest bara en massa kärlek.

Anonym sa...

Jag har läst två av dina böcker på listan. Jag ska nog ta och läsa alla andra på listan också om du säger att dem är bra. (Förutom Aarto)

Annars så tror jag många (och kanske speciellt bittra killar?) skulle gilla Charles Bukowski. Enkelt språk, snabba böcker, underbart innehåll.