torsdag, februari 08, 2007

Oväntad sväng

Tittade på ett ganska konstigt program på tv4+ igår. Om ett koloniträdgårdsområde. Kände mest skräckblandad förtjusning, och lite oro. Men sedan bestämde jag mig för att min odlingslott, som jag ännu inte har, inte alls ligger i ett område där man måste danska till små grodorna och äta korv i ösregn. Då kändes det lite bättre. Medverkande i programmet var ett antal smått otroliga människor. En av favoriterna var polisen Bosse som riskerade att bli vräkt på grund av oskött trädgård, han ursäkta sig med att han jobbat i Thailand och det var ju fint. Men sälj lotten då! Områdets egen ordningkvinna, som gick långa inspektionsrundor och kontrollerade att allas häckar var 110 cm, arbetade till vardags som lapplisa. Inte helt otippat. Ordföranden i idyllen var en kedjerökande skummis som försökte lura sina barn att snaps växte i jorden.

Döm om min förvåning när jag under eftertexterna noterade att programmet, som till och med är en serie på typ åtta entimmeslånga avsnitt, var producerad av ingen mindre än Alexa Wolf! Kvinnan som hittills är känd för att ha gjort en ganska omtalad dokumentär om porr som fick regeringen att skämmas lite. Ibland är det fint att se karriärer som tar oväntade vägar. Upplyftande. Det är alltid lite bättre att göra tv om koloniträdgårdar än att kidnappa folk och ta med dem på tokfeministläger. Om även till exempel Birgitta Ohlsson, Rigmor Robért och Gudrun Schyman skulle ge sig på att byta bransch, kanske man tillslut kunde börja kalla sig feminist igen utan att skämmas.

Inga kommentarer: