tisdag, februari 27, 2007

Rean

Bokrean ja. I år finns inget som lockar mig så där värst. Inget som jag absolut måste ha. Jag kommer som vanligt ta en sväng när rean nästan är slut och shoppa upp mig på skrapet av rädsla för att missa något. Eller kanske smita förbi och köpa Monica Fagerholms Den amerikanska flickan.

Och som vanligt är jag sur för att det inte är pocketböcker det är rea på. Pocketboksreor är paradiset. (Jo, jag vet att det finns en del pocketrea på internetbokhandlarna, men det är inte samma sak)

Pocketböcker är bäst för att:
1. De är billiga
2. De är snygga
3. Man kan ligga på rygg och läsa mycket längre innan armarna börjar skaka
4. De får plats överallt (på charter kan man till exempel ta med sig fyra stycken utan problem)
5. De är lika stora så det blir snyggare i bokhyllan

För er som ändå tänker springa på rean de första dagarna, kan jag rekommendera:
1. Svinalängorna, en helt suveränt bra bok. Fast den finns så klart i det lite mer föredömliga formatet pocket också.
2. Den lille vännen. Som jag tidigare har rekommenderat.
3. Priset på vatten i Finistère. För att den är väldigt snygg.
4. Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden. För de är trots allt lysande underhållning. Trots orealismen och författarens lite gubbsjuka stil och världsuppfattning emellanåt blir lite för mycket.
5. Låt den rätte komma in. Rekommenderas framförallt till Per.
6. Städa! Av någon anledning, som vi nog inte ska analysera djupare, älskar jag böcker om städning, ordning och reda och husmorstips. Det här är en av de bästa.

Nu länkade jag alla böckerna från AdLibris. Det är inte nödvändigtvis för att jag tycker de är bäst, det är mest av bekvämlighetsskäl. Jag är tvärt emot lite skeptisk till dem, då de misshandlar sina böcker eller packar dem på ett icke fördelaktigt sätt. En gång fick jag en bok därifrån som var alldeles svart av oljig trycksvärta. Trist. Jag tycker mer om att köpa böcker som man kan gå och titta och klämma på innan man slår till. Även om det alltid är lyxigt att få paket.

5 kommentarer:

Helena sa...

Jag är också kluven till rean. Klart det är skoj med rea, men pocket är ju billigare och smidigare. Jag vill jättegärna läsa Flickan som lekte med elden som ju reas i kartonnage och inte kommit ut i vanlig pocket ännu, men jag vill inte ha den i kartonnage... då passar den ju inte bredvid första boken, plus att den säkert är klumpig... Åh, hur ska man göra?

lisa sa...

Argh, kartonnage! Eller ännu värre, det nya s.k storpocket, eller tja, det kanske inte ä någon större skillnad. Men det blir ju helt fel i bokhylllan! De är varken eller... jag brukar också ha det där dilemmat. Inte just om den boken, som jag redan lyssnat på som talbok och första delen lånade jag.

Per sa...

Jag har tänkt läsa hans andra bok rätt länge nu. Det där är väl den första? Den har jag redan läst, mycket bra.
Men när vi är inne på det ämnet, så har du väl sett Frostbiten?

lisa sa...

Japp, det är hans första. Finns en novellsamling också, som jag inte har läst, men som ska vara lite sämre.
Nix, jag har inte sett Frostbiten. Är den inte bara helt förfärlig?

Per sa...

Vampyrer och Norrland, klat det är bra