onsdag, april 18, 2007

Hyfsets gräns

Hur är man, på ett mycket subtilt sätt, utstuderat lagom elak för att få tyst på en fjortonårig besservisser?

Jag har försökt vara trevlig på alla sätt, förstående, vänlig, förklarande. Argumenterat mig trött redan innan lunch. Ingenting biter. Ungen tror fortfarande att hon ska lära mig mitt jobb. Och att hon vet allt. Bäst. Alltid. Och precis där går min gräns för vad jag klarar av i trevlighet. Dessutom sprätter hon så mycket jord omkring sig att jag hade jord i bh:n idag när jag kom hem. Och så sjunger hon fortfarande Titaniclåten. Blandat med barnsånger. Fortfarande lika falskt. Och skriker och svär mitt bland alla tanter.

Det går inte ens att se henne som någon som är utsänd för att pröva mig. För ingen kan tycka att jag gjort den något så ont att jag förtjänar en prövning av fjortisen i fråga. Ingen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

hur gammal är hon?

14 kan hon ju inte vara?

lisa sa...

Hon ÄR 14! Det är det som är så hemskt, för man "får" ju inte vara elaka mot sådana små tjejer...

Anonym sa...

oj.

tror det enklaste är /ignore som vi wow-spelare kör med folk som gapar och gnäller.

hitta ett happy plejs när du är med henne och bry dig inte alls.
Svårt som fan men hon kommer ju aldrig att lyssna på dig antar jag om du inte kör Obi Wan knep på henne?

lisa sa...

Hmmm... Obi Wan knep kanske skulle vara något...

Cliff Hanger sa...

Grattis på födelsedagen! Själv fyllde jag 30 igår.

johanna sa...

men vad i helsefyr gör en fjortis där??
piska henne och sätt ute henne i skogen till vargarna, alternativt låt henne fika en hel dag till döds med pensionärerna.

Anonym sa...

Försök ett jedi-mind trick (exemplet som Eddie Murphy ger i "Raw" när han argumenterar med Mr.T är lysande).

Annars är väl ståplats i Nybroviken nästa vettiga alternativ.

lisa sa...

Fjortisen var någons bekanstsbekants dotter.

Ett och annat Jedi-trix hade nog varit bra.