onsdag, april 25, 2007

Mindre modernt

Idag cyklade jag förbi en grabb som var klädd i bomberjacka med uppkavlade ärmar, och skinnhandskar utan fingertoppar. Till det hade han svarta jeans och kängor. Det såg inte bara varmt, utan även väldigt fult ut.

Fick mig att tänka på bomberjackor, generellt. När ska de bli retromoderna igen? Aldrig, hoppas jag. Speciellt inte de olivgröna. Eller de röda. Jag är dock en stark anhängare av tesen att allt blir modernt igen. Det gör det extremt svårt att göra sig av med kläder. Ändå lyckas jag allt som oftast slänga något precis en månad innan jag kommer på att det skulle vara dags att börja använda plagget ifråga igen. Inte bara för att det är så modernt, utan för att jag blivit lagom hjärntvättad att tycka om det just då. Jag är inte så mån om att vara tokmodern hela tiden, men det är lika bra att erkänna att jag är extremt lättpåverkad vad gäller kläder och övrigt mode. Jag är bara några månader bakom värsta modebloggarna. Idag har det fått mig att sakna en gammal vinterjacka från -92, för några veckor sedan var det den där gula handväskan det rotades efter på mammas vind.

Jag är lite rädd för att jag ska börja sakna mina starkt mönstrade, i lite så där låtsasgraffitistil, starkt färgade tights. Eller min kycklinggula jacka jag hade i lågstadiet. Eller mina snickarbyxor. Eller min orange hellyhansen. Eller min AquaLimone-tröja, köpt på mitt livs första lagerutförsäljning. Eller min bomberjacka, som faktiskt var osedvanligt ful. Den var fulare än alla andras, men ville man vara tuff var det bara att låtsas som ingenting.

4 kommentarer:

SixesAndSevens sa...

AquaLimone måste väl vara en Göteborgsgrej? Hade aldrig sett det innan jag flyttade hit... Bomberjackor, ja... Är det nån annan än skinheads som har såna? Så länge du inte börjar längta efter seglarskor så är allt frid och fröjd. :)

johanna sa...

Ja, jag minns ännu min blåa Aqua limone, jag saknar den! nån bomberjacka hade jag aldrig, men däremot en neongul-blå fleecetröja i nåt hjärnskadat psykadeliskt mönster. Och det värsta/bästa är att den finns kvar i en garderob hemma hos pappa! hahaha!

Anonym sa...

lol - Aqua Lemone.
Minnen kommer tillbaks starkt :)

hade dock ingen sådan tröjja, ville ha men päronen höll hårt i stålarna.
Bomberjacka blev det inte heller för den delen. Suktade efter en sådan och ett par Dr. Martens. Fattade inte riktigt vad hela den outfiten symboliserade under tidigt 90-tal....

glad som fan idag att det aldrig blev något.

men jag har kvar samma vårjacka som jag hade då - den är tragiskt ful och blå. Standard Kappahl-variant.

skall försöka köpa mig en ny på lördag, 13 år gammal jacka känns rätt fel faktiskt :)

lisa sa...

ja, aqualimone verkar verkligen varit en Götebrgsgrej.

Och, jag kanske borde tilllägga att nej, jag var inte naziskinhead. som tur är. Skin men inte nazi, tufft som tusan. Kängorna fick jag jobba ihop till, en hel sommars diskmaskinstömmande, gräsklippning och andra hushållsnära tjänster...

en ny jacka efter 13 år tucker ajg nog att du kan unna dig!