söndag, augusti 26, 2007

Antingen-eller lista

Jag hittade en blogg. Med en lista. Den stal jag.

pocket/inbunden - Pocket alla gånger! Jag tycker inte alls om inbundna böcker. Men värst av alölt är halvemsyren storpocket. För stor att hålla, för sladdrig, usch.

tjock/tunn - Hellre lite tjockare, så att det inte tar slut för fort om det är bra. Men tunna böcker som är riktigt bra är schysst på sitt sätt.

Lindgren/Lagerlöf - Jag blir alltid lite obstinat när det gäller hypade författare eller andra nationalikoner. Och för mig är Lindgren lite för hypad. (Det är lite som när jag inte riktigt kan tycka om the Beatles). Så jag väljer, den i och för sig inte helt ohypade, Lagerlöf. Hennes dagböcker är mycket bra. Men boken med hennes brevväxling med Spohie Ekman lyckades jag bara läsa halva. Hennes skönlitterära böcekr har mest skymtat förbi.

soffan/sängen - sängen på kvällen. Vår soffa är dessutom väldigt obekväm att läsa i.

kväll/dag - både och.

deckare/kärlek - Just nu deckare på jobbet men gärna varvat med kärlek hemma.

fakta/fiktion - Fiktion.

lära/njuta - Njuta.

framsida/baksida - Framsida. Det är framsidan som avgör om jag vill läsa en bok eller inte. Nästan alltid. Är boken ful läser jag inte på baksidan, om jag inte fått boken rekommenderad.

låna/köpa - Köpa. Pocket.

läsa/lyssna - Läsa hemma, lyssna på jobbet.

manlig/kvinnlig
- Kvinnlig.

en åt gången/flera på gång
- En åt gången! Jag är starkt emot att läsa flera böcker samtidigt, även om det har hänt. Men jag lyssnar på en på jobbet och läser en hemma samtidigt. Fast då ser jag till att det är olika genrer.

1 kommentar:

johanna sa...

"är boken ful läser jag inte på baksidan".
ja här är det hårda bud :o)
jag är likadan så det var bara roligt att läsa!