söndag, augusti 19, 2007

milk stout


Mjölköl? Det låter ju hur äckligt som helst. Och är dessutom ett sån´t där konstigt ord.

Men i fredags avnjöts en Milk Stout, från bryggeriet Lefthand. De har helt okej etikettdesign, vilket är det första kriteriet när jag bedömer öl. (Därför måste mina favorit öl ändå bli NilsOscars, för tillfället. Eller Dugges, som dock inte har etikett då det bara säljs på fat än så länge, där får man gå efter underläggen och de är snygga. Och så är ju Dugges från Mölndal, min stolta hemstad. Deras glas, speciellt halvpintarna är inte heller fel.)

Och hur smakar milk stout? Väldigt gott! Chokladig, kaffe, inte så besk men ändå inte mesig. Som godis och öl på samma gång. Mätt blev man.
Med tanke på att den kostade runt 80 spänn för en 33:a kommer det här nog inte bli en stadig favorit, men den kommer ligga nära till hands nästa gång det är finölsdags. En bra höstöl.

Senast det tipsades om öl, var det om Samuel Adams SummerAle. I övrigt har sommaren bestått av en hel del Weissbier, trots vädret. Det funkar nog bäst i strålande sol, och den gången jag lyckades pricka rätt var perfekt!

Ölet till höger på bilden är makens Meantime Coffestout, som smakade ännu mer kaffe. Den innehöll riktiga kaffebönor. God, men alldeles för fjollig flaska!

7 kommentarer:

Unknown sa...

vet du vad?!

en på mitt jobbs man är delägare i det där bryggeriet i Mölndal.

/L

Jonte sa...

Synd bara att ingen av ölen finns på systemet. Tror att coffestouten skulle vara grym till en chokladig efterätt.

lisa sa...

lisa, då är det du som fixar studiebesök!

rekan, man får smuggla med sig en chokladig efterrätt till puben :)

Anonym sa...

hmm - det låter belgiskt skumt det där med en massa smakerier.

uuuaaahhh - jag e skeptisk

lisa sa...

man skulle kunna vara skeptisk. men det är inte som det låter. Smaka! Det finns ju en choccolate-stout på systemet, köp en så´n. Men dela med din tjej eller annan valfri person, för det är lite mäktigt att dricka en hel själv.

Helena sa...

Ouch, 80 spänn! Men jag blev sugen på att testa... Vi får göra ett nytt försök att plocka med oss Jonasarna till Rover snart!

lisa sa...

japp, det får vi göra!