söndag, september 16, 2007

Rika svin i trädgårdsbranchen

Snart kommer det bara vara borgarkärringar som har råd att utbilda sig med än en grundutbildning inom trädågrd. Speciellt när de kurser som hade kunnat komplettera de vanligaste grundutbildningarna, kostar 109.000 kr/läsår. Eller när deltagande i de delar av en KYutbildning som skulle kunna komplettera bra inte bara ger a-kasseförlust, utan även måste finansieras privat. SCN-berättigande högskoleutbildningar inom trädgård finns bara på ett fåtal ställen, och det är långt ifrån alla som kommer in. De kräver oftast extra år på komvux för att man ska vara behörig, om man inte hade turen och gick rätt på gymnasiet. De flesta som utbildar sig inom trädgård gör det inte som tonåringar, utan har kanske redan tagit ett antal csn-terminer redan innan, vilket inte lämnar många kvar, speciellt inte om man med detta låglöneyrket ska ha råd att betala tillbaka lånen.

Och med de nya a-kassereglerna, som ger en säsongsanställd en a-kassa på 80% av 8000 i månaden, som mest, är det bara de som blir försörjda eller har högvis med pengar på banken som kommer att ha råd att jobba säsong. Den a-kassersättnignen riskerar dessutom att sänkas snabbt, då man om man vill ha möjlighet att få säsong även kommande vår inte kommer att räknas som ordenligt arbetssökande. Och då straffas man med sänkt a-kassa.

Branchen kommer snart inte ha några bra säsongare kvar. Skyll er själva när landets parker och offentliga trädgårdar kryllar av Gudrunsjödentanter, som aldrig hållit i en spade, men däremot har långa naglar och ett fett bankkonto. Kvalitén kommer knappast höjas.

16 kommentarer:

Anonym sa...

frågan är väl om dom riktigt rika vill jobba med trädgård?

Känns som att dom anställer sådant folk som gör det åt dom.

Postkodlotteriet någon?

lisa sa...

de rika tanterna vill, tror ajg. de vill ha något fint att berätta på sina välgörenhetsgalor, eller nå´t. Jag har träffat på en hel del överklasstanter i trädgårdssammanhang. men de jobbar bara som en hobby, eller nå´t...

Anonym sa...

hahaha
Heja Lisa!
Jag tänker ibland att jag måste vara helt dum i huvudet som vill utbilda mig vidare inom trädgård. Jag menar, varför kan man inte välja ett höginkomstyrke? Pengar på banken har jag inte... Men jag hoppas väl bli rik på annat. Eller nåt.

lisa sa...

man får helt enkelt vara fattig och ha ett bra jobb så länge man har råd att jobba :)

Helena sa...

Du får väl skriva bestsellerromaner under lågsäsong. :) Du börjar väl öva med NaNo i november?

lisa sa...

Haha, ja det är ju det som är planen!

Anonym sa...

Precis den banan jag tänkt mig också. Skriva kioskvältare på vintern... Hm vi får se hur det går med den biten.

lisa sa...

Haha vi får peppa varandra! Om inte annat så kan jag köpa din bok om du köper min :)

Helena sa...

Åh, den dealen vill jag också vara med i! :)

lisa sa...

japp, jag lovar att köpa din bok med!

Anonym sa...

Lova inte för mycket nu Lisa - jag har redan skrivit en bok! hahaha :)
Ingen kioskvältare dock :) man får väl varva lite. Kan ju inte bara skriva såna...

lisa sa...

Har du? Nu blir jag nyfiken!!!

Anonym sa...

:)
en fackbok som kom ut på fina förlaget för fem år sen... Ej om trädgård. Det har jag kvar :)

lisa sa...

Bra, då tar du trädgårdsboken i vinter!

Anonym sa...

eh... nej... inte denna vinter. Men gärna någon annan!

Anonym sa...

Att få en bra anställning inom trädgård är inte så lätt, Därför kan jag rekomendera at starta eget istället. Det medför att du kan arbeta åt dig själv istället, och med skatteavdrag för hushållsnära tjänster...Ja det räknas som hushållsnära tjänst att sköta andras trädgårdar, och det borde locka många att anlita trädgårdsfolk..eller hur ^_^