måndag, oktober 01, 2007

Arbetsförnedringen nu är jag tillbaka!

Det är väldigt väldigt svårt att inte låta sina frustrationer över a-kasseregler, arbetsmarknaden, säsongarsystemet och ja, samhället, gå ut över handläggarna på arbetsförmedlingen. Så kan vi inte bara bestämma att allt är deras fel?

Det är inte heller lätt att undgå att känna sig rutten och dålig när man kommer till arbetsförmedlingen. Man är ju misslyckad som inte har ett ordengligt jobb. Man känner ju sig som om man är en lat jävel som är ond bara för att man kanske inte jublar när handläggaren tvingar en att skriva att man kan tänka sig att jobba som personlig assistent trots att man verkligen inte vill och tänker att det verkligen skulle vara synd om vårdtagrna, för man har ju ingen som helst rätt att säga nejtack. Och när man försynt frågar om huruvida man kommer bli tvungen att ta det där sopåkarjobbet i Kiruna och flytta ifrån sin familj, och handläggaren svarar med ett på gränsen till vampyraktigt leende och huvudet på sne, att det är ingen fara, det behövs många personliga assistenter häromkring, då känns det en aning hopplöst.

8 kommentarer:

SixesAndSevens sa...

Oh yes. Hatar! Bara för att jag en gång i min ungdom, när jag var typ 17, jobbade som städare så är jag tvungen att söka som det. Kommer ALDRIG bli städare igen. Men man får ju in6te tacka nej, som sagt, men det skulle nog inte bli särskilt rent.. Man kan ju alltid uppföra sig underligt på eventuell intervju. Då får man väl inget jobb... Det där med att dom kan skicka en till andra sidan jorden för ett ledigt jobb är ju helt galet. Undrar vad arbetsförmedlingskärringarna skulle tycka om att bli skickade att jobba i Arvidsjaur. Har inte hört talas om nån som faktiskt blivit ivägskickad, dock. Har du? Kanske skräms de bara..? Ja detta blev långt... Sammanfattning: Spräng arbetsförnedringen!

lisa sa...

Precis: spräng dom!

Jag jobbade på äldreboende när ajg var typ 17 och jag är livrädd att de ska tvinga in mig där, men vetefan om inte pers.assistent känns värre för mig. Har även jobbat som städare, men det noterade hon dessbättre inte :)

Har hört att de inte skickar iväg folk om de har familj, men jag vet inte riktigt vad de menar med familj. Och de borde inte skicka iväg folk alls, överhuvud taget. Morr!

johanna sa...

men jag har aldrig behövt ta ett annat jobb än det jag är utbildad för. dom har inte ens frågat mig.

lisa sa...

det var förr i tiden, kära du. Nuförtiden är det andra bullar.

Anonym sa...

Sök det dom ber dig söka men det är samtidigt din skyldighet att säga att du inte är ett dugg intresserad och att du kommer att sluta så fort du får en möjlighet. För man ska inte ljuga...

lisa sa...

Precis, det gäller att tala sanning på de anställnigsintervjuer där man INTE vill ha jobbet :)

johanna sa...

haha vilken bra taktik :o)
the truth shall set you free, eller hur var det nu?

lisa sa...

jag tror jag just genomskådade hela grejjen där :)