onsdag, november 14, 2007

Bokefemman, författare på middag!

Förra veckans tema var vilka litterära gestalter man skulle vilja bjuda på middag. Den här veckan gäller frågan:
Vilka fem författare skulle du vilja bjuda hem på middag?

1. Jan Kjaerstad. Han verkar kunna allt, men på ett bra sätt. Så mycket konstigt jag lärt mig av hans böcker! Helst av allt skulle han få babbla på om typsnitt, temat för hans bok Tecken till kärlek. Bara jag förstår hans norska.

2. John Irving. En av mina favoriter som hållit genom tiderna. Just nu längtar jag till jul, det är då jag ska läsa hans senaste tegelsten, har jag planterat. (se där, ett kamoflerat julklappstips!).

3. P C Jersild. Ännu en storfavorit, men jag har dock inte läst hans senaste böcker. De verkar dessvärre bli sämre och sämre. Men upphovsmannen till boken En levande själ måste helt enkelt vara en bra middagsgäst.

4 och 5. Paret Paul Auster och Siri Hustvedt. För att jag vill ha möjligheten att på nära håll kunna försöka luska ut huruvida de har världens bästa förhållande eller om de bara surar på varandra.

Och maten? En god gryta. Förmodligen med porter i.

Inga kommentarer: