tisdag, november 20, 2007

Uttalat

Gruppmöte på arbetsförmedlingen, en recention redovisad i listor.

Bra:
+ träffade säsongarkollega jag inte sett sedan säsongen tog slut
+ trädgårdsarbetarna vann stort i både antal och kaxighet över resten
(resten= en halvsjukskriven busschaufför och en bilmontör)
+ en golfbanearbetare som gick stenhårt åt arbetsförmedlaren och som avslutning sa, med så mycket ironi i rösten att det sänkte: Jo, det här var ju mycket pedagogiskt
+ arbetsförmedlaren gick inte så hårt ut med att man måste söka 1000 jobb om dagen, det lämnade han glatt över till sina kollegor i nästa vecka

Dåligt:
- Arbetsförmedlingen pratade med oss som om vi både hade språk- och intelligensproblem. Trots att tolk fanns på plats för de som inte precis hade svenska som modersmål.
- Arbetsförmedlaren uppmanade oss att registrera oss hos alla bemanningsföretag, utan att nämna att man hos vissa blir av med a-kassan om man får en aldrig så liten anställning
- Arbetsförmedlaren pratade om kurser, rekryteringsdagar m.m varav absolut ingenting gällde någon av oss som var där
- Arbetsförmdelaren gav oss BLANKETTEN
- Vi måste dit igen om en vecka för att skriva upp våra namn på ett papper och lämna in BLANKETTEN, för att få en handlingsplan, trots att till exempel jag redan har en handlignsplan

BLANKETTEN är idioti. Den innehåller frågor som:
a, Inom vilka fyra områden söker du mestadels jobb?
b, Hur många timmar per dag lägger du på att söka jobb?

Kan man svara något annat än a, jag söker alla jobb och b, åtta timmar om dagen minst, för att vara aktivt arbetssökande?

Övriga frågor är till exempel:
Vilken lägsta lön kan du tänka dig att ha?
Ehh... jag säljer mig tokigt billigt bara jag får jobb?

Vilka timmar kan du jobba (dag, natt)?
Eftersom jag inte har att skylla på att jag är småbarnsförälder jobbar ajg glatt dygnet runt!

Hur många aktuella ansökningar har du ute nu? Har du gjort uppföljning?
Är det verkligen relevant att göra uppföljning på en ansökan till ett jobb man inte har någon som helst kompetens för men som man är tvungen att söka ändå?

Hur många arbetsgivare har du varit i kontakt med den senaste veckan, månaden? Skriftligt? Muntligt?
Jag fjäskar för arbetsgivare jämt. Det är min hobby.

Vilken skillnad skulle det innebära för dig att få ett arbete?
Hmmm tja, jag skulle ju slippa ha af upp i röven hela tiden i alla fall.

7 kommentarer:

Anonym sa...

åååh vad jag föraktar dom jävla svinen, låt folk vara ifred och söka jobb dom vill ha istället!! grrr

lisa sa...

Eller hur!?!

johanna sa...

aargh!
det är bara nötter som jobbar där, kompletta idioter och sadister som klonas i hoper från baracker direkt in på af för att göra vårt liv så jävligt som möjligt endast för deras höga nöjes skull och till ingen nytta alls för oss.

lisa sa...

precis!

Cliff Hanger sa...

Fy fan för Arbetsförnedringen - Reinfeldts förlängda arm med budorden "Arbeit macht frei".

lisa sa...

Rätt stavning där, snyggt Cliff!

Helena sa...

Usch. Om jag vore snorrik skulle jag kunna anställa dig som personlig tekokare....