fredag, december 07, 2007

Exeptionellt kasst

Vårdcentralen Karl Johan är extremt dålig att ha att göra med. Jag har, bland annat, varit med om läkare som på ett mycket oprofessionellt sätt ansett att jag nog borde byta yrke, läkare som vägrat lyssna när jag velat diskutera medicin jag haft problem med biverkningar av, stressade semsetervikarier som inte hinner titta på en innan de skriver ut recept. Nu har de nog slagit rekord.
Jag ringde dem för nästan tre veckor sedan, för att förnya mina vanliga recept på astma och allergimedicin. Det skulle inte vara några som helst problem, eftersom det handlade om samma mediciner jag använt i stort sett hela livet. Sköterskan lovade att om jag inte blivit uppringd av den läkaren jag träffat senast, som ska föreställa expert på bland annat astma och andra andningsrelaterade sjukdomar, innan klockan 16, så skulle receptet finnas på Apoteket senast klockan 17 samma dag.
Idag var min astmamedicin ofrånkomligen slut, och jag kände mig lite nöjd med att jag faktiskt hade sett till att förnyat receptet i god tid, det har inte alltid hänt. Men tror ni att det finns något recept på Apoteket? Nixpix. Jag fick gå därifrån utan medicin. Och jag undrar hur en vårdcentral egentligen fungerar, när de lovar att skriva ut medicin som sedan inte finns när man behöver den. När de haft nästa tre veckor på sig. När det är en medicin som faktiskt kan vara exeptionellt viktig.
Ska man behöva använda sig av privata alternativ för en sådan här sak, som borde vara lättsomenplätt och gå på två minuter?

Uppdaterat:
Idag har de inga läkare alls över huvud taget på Karl Johans vårdcentral. Så det blir inget recept förrän måndag. Eftermiddag. Om ingen har ringt innan klockan 17.

2 kommentarer:

Malin sa...

Jag kan rekommendera min (privata) vårdcentral. Torggatans läkarmottagning. Läkarna är lite knepiga, men dom svarar i telefon och dom skriver ut recept i tid. Har man extra tur får man den danska läkaren som mumlar.

lisa sa...

Tack för tipset! Nästa gång jag behöver recept eller annat, kommer jag nog vända mig dit.