söndag, december 23, 2007

Årets bästa böcker -bokfemman

Temat för veckans bokfemma är: Årets fem bästa böcker. Och här kommer mina. Utan inbördes ordning.

-Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger
-Natten de hängde Ruth Ellis av Margareta Strömstedt
-Tecken till kärlek (eller möjligtvis Kungen av Europa) av Jan Kjaeratad
-Milennium-triologin av Stieg Larsson (trots mina invändningar först)
-Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer

Och strax under strecket:
-Deltagänget av Salka Sanden
-Skynda kom och se! av Lotta Lundberg
-Svinalängrona av Susanna Alakoski
-A-gruppen-serien av Arne Dahl

Den stora årslistan, med mer än bara böcker, hållar jag på att fila på och den kommer nog i mellandagarna.

2 kommentarer:

Helena sa...

Intressant! Jag måste också se till att hinna knåpa ihop 2007-listor, helst innan påsk... :)

lisa sa...

Hahaha! Ja, den här boklistan var itne så svår, men tidigare år, i alla fall förra och det dessförinnan, har jag ju varit så himla ambitiös och srkivit värsta listorna... vi får se hur det blir med det i år.