fredag, januari 25, 2008

Försenat


Förra helgens storm imponerade inte på mig. Det var ju bara lite blåsigt. Men inatt! Eller rättare sagt i går kväll, innan jag efter två omgångar talbokslyssnande (varav jag under den första omgången somnade inom tio minuter, men av någon underlig anledning vaknade klarvaken igen), hundra varv vridna i sängen, letning efter och sedan äntligen istoppning av öronproppar. Fy vad det blåste! Och vad det lät.
Det kanske inte blåste mer än förra helgen, men åt ett annat håll. För det lät i klass med Gudrun.

Jag läste någonstans någongång, kanske i Nöjesguiden, att göteborgare har ett aningens felaktigt sätt att bedömma väder. Att göteborgare helt enkelt utesluter faktorn blåst ur sina bedömningar. Att vädret betecknas som fint om solen lyser, trots att det stormar. Att vind inte är något som kan höra vädret till, eftersom det alltid blåser. Jag är nog sådan. Men i Varberg är det ännu värre. När jag bodde i Varberg var det en (1) dag då det inte blåste. Det var helt surrealistiskt. Som att man inte riktigt var där, utan hade förflyttats till ett paralellt universum där man nästan, men inte riktigt, kände igen sig. Jag höll på att inte hitta hem.

4 kommentarer:

Anonym sa...

haha, fattar vad du menar. om solen skiner trots det är orkan eller minus 15 så är det fint väder :o)
på Gotland blåser det alltid. det är nästan lite för mycket även för en göterborgare på den ön.

SixesAndSevens sa...

PRECIS!! igen. det blåser tamejtusan värre idag.

Per sa...

Jag försöker ju alltid att säga detta. Kusten är helvetet.
Västkustväder är vidrigt. -2 grader, fuktigt i luften eller +30, fuktigt i luften, det är fan aldrig torrt. Och sen så är det ju mulet större delen av året. Så blåsten är nog mest en parantes. En annan norrlänning som också gav upp Göteborg, han pallade inte att regnet inte kom uppifrån.
Det blåser bra här nere i Halland idag.

lisa sa...

Halland är ett blåshål. Jag var själv nere i Falkenberg idag för att fira 80-åring, och shit vad det blåste. Men är det inte lite bättre inne i skogen?