onsdag, februari 20, 2008

Bokfemman tema sorg

Ibland är det bra med teman och listor. Veckans bokfemma har temat sorg.
Veckans tema är sorg. Nämn din topp 5 som du tycker berör begreppet sorg.

- Jag saknar dig jag saknar dig. av Peter Pohl och Kinna gieth. Given på listan. En av tonårstidens största gråtbäcker.
- Anna, min älskade av Magnus Utvik. Om ett par där tjejen, 29 år gammal, får veta att hon har livmoderhalscancer. Gråtaflodervarning.
- Flyga drake av Khaled Hosseini. Om två killar i Afghanistan, som lever sida visd sida med i helt olika världar. Om svek eller inte, om vidriga händelser i Afghanistan.
- Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer. Om Oscar Schnells på sitt sätt aldeles logiska sätt att sörja sin pappa som dog 11 september.
- Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger. Bästaste kärlekshistorien, och så sorglig att de aldrig, aldrig kommer att få varandara och veta att de kommer få behålla varandra.

Extremt högt... och tidsresenären är i och för sig böcker jag skulle kunna klämma in på de flesta listorna, de förtjänar att vara med överallt för de är så bra. Extremt bra.

2 kommentarer:

Helena sa...

Håller med om "Jag saknar...". Den står här i hyllan och väntar på att bli omläst...

lisa sa...

Åh, det är nästan så jag inte skulle våga läsa om den.