fredag, november 28, 2008

HEJAHEJAHEJA

När man får sparken från Volvo nuförtiden blir man tilldelad en personlig coach. En som ska göra en mer "anställningsbar", detta vidriga uttryck, och hjälpa en att få ett nytt jobb helt enkelt. Fast enkelt är det ju inte alls.

I min hjärna ser jag rader av arbetsförmedlare som klätt sig i banlonträningsoverall, eller kanske åttiotalssilkiga varianter, en kanske till och med har sådana där alldeles för korta, glansliga shorts. Alla har de visselpipor i ett snöre runt halsen som de visslar i när de vill betona något lite extra. Och då de före detta volvoarbetarna kommer för att bli coachade står coacherna på rad och viftar med pompoms och skriker

Ge oss ett J
Ge oss ett O
Ge oss ett B
Ge oss ett till B
vad blir det?

Och de föredetta volvoarbetarna bara skakar skeptiskt på huvudet.

6 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

De där coacherna har bara gått någon utbildning på några veckor, har jag för mig. Känns ju som riktiga klippor att luta sig emot.

lisa sa...

Eller hur? Verligen något att hålla i när åskan går... De hade tydligen bedyrat att felra av dem också minsann hade blivit av emd jobbet, så de visste hur det kändes, för att i nästa andetag uppmana alla att starta eget.

Jonte sa...

Kan dom inte bara ge mig en mille och sedan hålla tyst :) Jag skulle inte klaga.

lisa sa...

Hade jag bestämt hade du fåt det!

Per sa...

Kan man fortfarande få starta eget bidrag?
Om jag bara kommer på en affärside så ska jag starta eget. Och aldrig att jag skaffar några anställda.

lisa sa...

Ja, det är ju det där med affärsidén som är svårt. Och att man måste jobba jämt, och ska man ha semester frå man svälta och man kan inte vara föräldraledig.