söndag, november 09, 2008

Utveckald smak?

Första gången jag drack Flying Dogs Gonzo var på porterfestivalen förra året. Jag hade inte koll på vad det var för bryggeri eller vad jag hade att vänta mig, så inga fördomar där inte. Den fick följande omdöme:

Doft: Kålpudding (fast då tyckte jag att nästan all öl luktade kålpudding), alkohol, mjölkigt.
Smak: Starkt, surt, beskt, broccoli, spritig, tuschpenna, tjock konsistens, välsigt söt, choklad.
Betyg: 3 av 10.

Igår var det ölfrämjandet-provning på Haket med tema Imperial Stout. Blindprovning. Mycket spännande! En av sorterna fick fdet här omdömet:

Doft: citrus, amerikansk humle
Smak: Smakar ljusare än vad den är. Syrlig, frisk, salmiak.
Betyg: 7 av 10.

Och det visade sig vara Gonzon. Man kan nog säga att jag utvecklat min smak en del. Och ändrat den. Men jag tror att om jag hade vetat att det var Gonzon när jag betygsatte, hade den inte alls fått lika högt betyg. Blindprovningar är nyttigt är sensmoralen i det hela.

Rekan skriver mer om provningen.

Inga kommentarer: