söndag, september 20, 2009

Skottland del 3: Bruichladdich, Kilchoman, Laphroaig, Lagavulin, Bowmore

Mastodontdagen. Jag blir lite trött bara jag tänker på det, men det var finfint. Rekan beskriver det hela lite mer utförligt (och han är lite ledsen att han bara får kommentarer när han skriver om öl.)
Första stoppet för dagen, Bruichladdich var det överlägset bästa besöket, vad gäller mottagande och rundtur. Fint var där också.
en destilleriskyddsängel.
På Bruichladdich fick vi bland annat prova Ocotmore, som sägs vara världens rökigaste whisky. Som en skogsbrand, men inte så mycket mer, blev mitt omdöme. Lite som med öl, det räcker inte att det är en hulmebomb för att det ska vara gott. Men att det var i en gul plasthink de lagrar den var en nyhet.
Kilchoman. Litet som ett mikrodestilleri, på en bondgård. Jag blev lite sugen på att flytta dit.
Vart var det nu igen vi var? Just det ja, Lagavulin. Ett kort besök.
På Laphroaig var det väldigt fint väder, och här vimsade vi runt ett bra tag.
Som Friend of Laphroaig hade vi en plätt land att märka ut. Jag undrar om man får odla vad man vill på sin plätt?
Bowmore. Vi fick inte testa Bowmore Black, men lite annat.

2 kommentarer:

Hanna sa...

aaah. ni verkar ha haft en helt fantastiskt fin resa lisa! var det provsmak på varje wiskeyri? :)

lisa sa...

jajjemän!