torsdag, juni 03, 2010

ekonomi och idioti?

Idag har GP ett reportage om en alldeles nybliven barnfamilj. Redan innan bebisen var född, hade de lagt ut över 41 000 på diverse utrustning till barnet och den gravida. Förutom att jag blev förbannad över den idiotiska rubriksättningen "Att skaffa barn inget gratisnöje", var så klart hela "jag vill mitt barn det bästa och därför måste det kosta massa pengar"-attityden provocerande. Sedan började jag fundera över vad vi lagt ut. (fast vi har inte lagt ut allt själva, en del kläder + vagnen + diverse på GeKås + gravidyogan har vi fått i present).

Och här kommer en liten ekonomisk jämförelse.

Hemmet
Säng, skötbord med tillbehör
GP-familjen 6000 Vi 300
Inredning
GP-familjen 1350 Vi 0

Barn
Babyskydd
GP-familjen 400 Vi 400
Barnvagn med tillbehör
GP-familjen 6800 Vi 1200
Babyfilt
GP-familjen 350 Vi 50
Kläder upp till två år
GP-familjen 10 000 Vi cirka 500, men då har vi inte upp till 2 år
Apoteksvaror
GP-familjen 2200 Vi 100 spänn kanske?
Bärsele
GP-familjen 1200 Vi 300 (bärsjal, hoppas få låna sele)
Muggar och tallrikar
GP-familjen 100 Vi 5 (en gammal IKEA-tallrik)
Amningsfiltar
GP-familjen 400 Vi 0
Skötväska
GP-familjen 700 Vi 0

Under graviditeten
Vattengympa
GP-familjen 1800 Vi Yoga 1200
Graviditetsförsäkring
GP-familjen 1050 Vi 0
Plastfrotté*
GP-familjen 300 Vi 150
Graviditetsbälte mot foglossning
GP-familjen 300 Vi 129
Tens-apparat
GP-familjen 2000 Vi 0
Läkemedel
GP-familjen 2000 Vi 400
Stödstrumpor
GP-familjen 1200 Vi 350
Mammakläder
GP-familjen 3000 Vi 500 på bh:ar, 400 på övriga kläder

Totalt
GP-familjen 41 150 Vi 5755

Familjen i reportaget har köpt en del av de första babykläderna begagnade. De säger ändå att de inte köpt några kläder till fullpris, utan passat på när det har varit rea.

"Bra kvalitet har varit viktigt, däremot inte märkesvaror. Men gärna både och, i kombination med rabatt eller rea
-Köper man kvalitet blir det ändå rätt dyrt, konstaterar Per
Daniela poängterar att de är prismedvetna och det tar tid. De vill förstås att barnet ska ha det allra bästa och konstaterar att de har råd. Det handlar också om att följa larmrapporter om farliga prylar samt att välja giftfritt och gärna rättvisemärkt. Lakan är exempel på textilier som de valt särskilt noggrant.
-Vi är ju inne i en kultur där vi ska kompensera för att vi har överkonsumerat och vi vill inte heller att nappflaskorna ska innehålla några gifter, säger Daniela"

Då undrar jag.
Vad är det allra bästa och vad händer om man inte visar sig ha råd?
Om man är medveten om att man överkonsumerat (eller är det "någon annan" som gjort det och är det därför just det här paret måste kompensera?) och är rädd för gifter, varför köper man då inte begagnat där gifterna är urtvättade och varorna redan finns, och inte behöver produceras en gång till?


*Och varför räknas det till graviditeten?


ett exempel på mina mammakläder, närmare bestämt dagens outfit.
Kofta: från klädbytardag, dvs gratis
Linne: Lindex Mom, 20 kr Kupan i Varberg
Byxor: ett par storlekar större än min vanliga, 40 kr på hemmaloppisen.
Keps: 30 kr, GeKås
I bakgrunder ser man även vaggan som bebisen ska ligga i, som tillverkades till min bror och därmed lånas gratis, samt diverse lakan som är ärvda eller loppisfyndade. Man kan även skymta det hyrda babyskyddet, 400 för nio månader hos NTF. (Det verkar även duga åt GP-familjen).

11 kommentarer:

Lotta Sultan sa...

bra tänkt!
det luriga är att just när dom är små, bebisarna, behöver dom ju nästan ingenting! typ en morsa och ett par bröst... kvalitet på kläder är ju kanske inte det viktigaste för småttingar. ingen av mina barn slet någonsin ut något... dom ligger ju faktiskt rätt stilla.
:-)

lotta (från juntan)

Jo sa...

Bra skrivet! Det verkar finnas precis hur mkt som helst att köpa om man VILL, men man måste väl inte göra det.
Sen kan det ju hända att en del föräldrar har vänner utan barn som gillar att sy nya rara bäbiskläder... ;)

Helena sa...

Jag läste artikeln till frukosten imorse. Reagerade både över att de valt en del ganska dyra grejer samt köpt väääldigt mycket kläder, men också över att de nog var ganska normala ändå, om man tittar på människor som inte behöver bry sig så otroligt mycket om att spara in på allt. Jag menar, de hade mest köpt nödvändiga saker ändå, även om de var ute väldigt tidigt med somligt. Och det är ju mycket enklare att köpa nytt än att leta bra begagnat... om man nu inte har turen att få överta saker.

Jag snabbuppskattar att det vi köpte innan Ava kom uppgick till 10000kr. Vagnen (beg) kostade 4000 med alla tillbehör inkl skötväska, spjälsängen med allt (ny IKEA) ca 1000, vattengympa tror jag var 800 efter friskvårdsbidrag och sen skötdyna, lite kläder, mammabyxor, tygblöjor och småprylar. Babyskydd fick vi låna.

Sen har vi förstås köpt en massa saker efter att Ava kom också...

Det blir ju en del... och samtidigt måste man ju verkligen inte betala så mycket för att ge barnet ett bra liv!

Har man råd är det nog hur lätt som helst att köpa babysaker för hur mycket som helst. Det finns ju tokmycket grejer som man lätt luras att tro att man måste ha. Och det är ju roligt att köpa bebissaker!

Det jag störde mig mest på i artikeln var nog att de kunde köpa kläder eftersom de visste att de skulle få en tjej... men så tänker ju typ alla, att det är jätteviktigt att signalera kön med kläder.

Johanna sa...

Du är så klok min vän (och så gillar jag när du blir lite arg)

lisa sa...

Lotta: Det man köper beg i nyföddstorlkar är ju verkligen inte slitet, svårt att slita på något när man är så stilla :)

Jo: Hemsydda barnkläder av vänner till föräldrar är ju det finaste!

Helena: Det är nog som du säger, "Har man råd är det nog hur lätt som helst att köpa babysaker för hur mycket som helst."

Johanna: Det är inte ofta jag bemödar mig att bli arg nuförtiden, men ibland så.

Anonym sa...

Klok dotter jag har!
mamman

Hanna sa...

Och jag som redan upprörts ägnar nu stunden åt att bli gråtmild över din fina mage. Önskar jag åtminstone fått krama dig en enda gång med gravid mage.

Helena sa...

Och ja, magen är jättefin! Fint med randig bebismage. :)

lisa sa...

Stiffneck: om du skyndar dig ner så hinner du!

Anna sa...

Även jag höll på att sätta morronkaffet i halsen då jag läste denna artikel. Fullständigt barocka siffror! Deras slutsumma är ungefär det Valter (8 år) kostat oss
hittills;-D Sitter just och filar på en insändare till GP då jag måste få ge svar på tal. Absolut inte kritisera, folk gör ju vad de vill med sina pengar, men det BEHÖVER inte kosta en förmögenhet att skaffa barn.
Det aktuella paret skall vi tydligen få följa under deras första år som föräldrar...

lisa sa...

Ja! Skriv en insändare!

Ska bli inressant att se resten av årets reportage, om de ockås kommer att vara lika provocerande.