söndag, november 27, 2005

rallarsving


Såg sista avsnittet av mitt favorit TV-program igår. Eller om det verkligen var sista, det lät lite som att Musse sa att det var sista för säsongen. Står inget på hemsidan om det vad jag hittat. Kan ju erkänna att jag mest tittar på programmet för att Musse och Andreas är så otroligt charmiga och de bästa TV-personligheterna jag sett på länge.
Hur som helst, så intervjuade de Bosse Ringholm. Och han är verkligen så otroligt mycket ... politiker. Svarar samma sak oavsett fråga (bara för att han lyckats lära sig ett argument?) och går helt på linjen att han står för någon slags moral. Visst, man riskerar att skada sig när man går matcher i kampsporter, men man riskerar att skada sig bara av att leva också. Vill man hålla på med kampsport gör man ju det valet. Enligt kampsportsfakta.se har kampsport en lägre skadefrekvens än både fotboll, hockey och ridsport.
Men det sämsta av allt var nog när han påstod att man inte går in för att skada varnadra när man tacklas i ishockey. Vaddå, varför skulle man annars tacklas? För att det är mysigt? Att man vill komma åt pucken är ju bara ett svepskäl, det vet ju alla. ( I alla fall jag, com har extremt stor erfarenhet av hockey. Har ju faktiskt tränat en halv termin konståkning när jag var liten).
Jag är ingen kampsportsivrare, men någon ordning får det väl ändå vara? Vad är det för mening med att politiker tillsätter utredningar och anlitar forskare, om de ändå inte följer vad forskarna kommer fram till, bara för att de inte kommit till en slutsats som passar en? Lägg pengarna på något bättre i så fall. Pepparkakor till exempel.

Inga kommentarer: