söndag, december 04, 2005

Avundsjuka

Bevistade HDKs årliga julmarknad. I år igen. Och jag blev som vanligt lite besviken. Visst, det är väldigt fina grejjer. Men... allt är ju likadant! Det känns som efterapningar av något, som någon bestämt är trendigt. Och då hjälper det inte hur fina tyger de sytt tygkassarna av i år, eller hur fina fåglar de har "tryckt" på keramiken, för det såg nästan likadant ut förra året, bara lite mer otrendigt då, sett ur dagens perspektiv. Det var ju trots allt ett år se´n sist, då måste det ju vara omodernt nu, även om jag får känslan av att det ser likadant ut. Och de skillnader som finns i år om man jämför med förra året, de finns inte alls om man jämför årets pryttlar sinsemellan. Jag menar inte att allt ser exakt likadant ut, utan att allt är exakt samma stil. Jag går där och tänker att "vaddå, det där skulle jag ju kunna göra lika snyggt själv, jag är ju pysseldrottningen". Och jag är så rysligt avundsjuk! Så avundjuk att jag efteråt drabbas av en light-livskris, att jag slagit in på helt fel bana, varför tog jag inte chanserna när jag hade dem? Jag vill också pyssla jämt! Orättvist!

Inga kommentarer: