måndag, december 12, 2005

efterlysning

Härom dagen var jag och åt mat på ett indiskt ställe på Första Långgatan. Det var där det tidigare låg ett italienskt stlle med ganska billig öl. Nåväl, maten var jätte-god, och då åt jag inte ens min gamla vanliga favorit palak paneer alltså färskost med spenat, utan någon annan slags färskostgrej. Servitören såg lite läskig ut, och jag fick intrycket att svenska inet precis var hans största färdighet. Men han var nog snäll.
Som de flesta andra restauranger hade den här på lite låg bakgrundsmusik, något som i alla fall jag tyckte lät väldigt typiskt indiskt. Det var sitar, såna där små "cymbaler" som man har på fingertopparna, indiska trummor och indisk sång. Plötsligt hör vi dock en melodi vi kände igen... är det inte.... tipp tapp? Jo då. Skivan visade sig vara den mest otippade crossover-musiken jag hört på länge. Västerländska julvisor i indisk tappning. Det ni! Inte illa, snarare kanske årets bästa julmusik. Lätt.
Vi fnissade lite, och spetsade öronen när ett annat sällskap tog mod till sig och frågade servitören vad det var för musik. Det vägrade han dock avslöja. "Lite blandat" sa han bara. Och det var svårt att hålla sig för skratt när han som frågat sa att ja, det var ju väldigt bra musik.
Vet någon vad det var för skiva, eller hur man får tag på den, så snälla berätta! Den kommer att bli succé på julafton!

1 kommentar:

Anonym sa...

funkar det elelr?