onsdag, januari 04, 2006

en riktigt bra insändare?

Måste dela med mig av en höjdare från gårdagens GP:

Vad gör man när man bloggar?
Plötsligt stod ordet "blogg" att läsa på var och varannan tidningssida. Varifrån kommer ordet och vad betyder det? Förr berättade eller kåserade man, är det det man gör när man "bloggar"?
Medan jag är i farten vill jag påpeka ytterligare ett mysterium. Varför skriver och säger man "klockrent"? "Kristallklart" och "glasklart" är begripligt, men "klockrent"? Ett "kristallklart övertramp är talande, vilket inte ett "klockrent" är.
Helge Samuelsson


Den här insändaren är ju... klockren. Jag förstår inte riktigt, men jag misstänker att han är skitsur. Och det är ju smart att ta upp två klagomål, så kanske chansen att få med insändaren i tidningen ökar? Eller hur tänkte du egentligen, Helge?
Jag är ju själv något av en professionell gnällkärring, dock mest i andra forum, typ bostadsområden, även om en och annan insändare har slunkit ur mig, men jag måste erkänna mig besegrad. Man kan läsa mellan raderna vilket uppretat tonfall han har, men han skriver inget klart och tydligt. Mycket subtilt och stilrent! Mitt egna "vän av ordning" handlar ju mer om att jag glor på hundägare tills de, åtminstone, plockar upp efter sin egen hund, lierar mig med tanter som spionerar på sina grannar som slänger skräp på fel ställe, blir extremt arg när folk slänger skräp eller spikar i väggarna efter klockan 21, plockar gnällande upp skräp, och skulle jag vågat, skulle jag alltid skrikit efter de tuffa killarna att "Hallå, du tappade något!" varenda gång de slängde silverpappret från cigarettpaketen på marken. Det är ju dock inte speciellt stilrent eller subtilt precis...

2 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Jag önskade också att jag vågade säga till lite oftare. För det mesta känner jag så när jag ser folk som har fötterna på sätet på pendeltåget eller tunnelbanan. Extra otrevligt vid denna årstid! Antar att jag håller på att bli gammal...

lisa sa...

gör ett mellanting: bläng! Men ta det försiktigt, så du inte får stryk. man kan inte vara nog försiktig i dessa tider. (tantpoäng?)