torsdag, januari 19, 2006

sött och salt


Det pågår ett experiment i vårt avlånga land. Ett experiment som till en början låter helt sjukt, vem kom på idén? Jag vill nog inte veta. Experimentet går i alla fall ut på att man använder socker istället för salt för att halkbekämpa på vägarna. Det ska tydligen vara nästan lika effektivt, men är bättre för miljön, växterna nära vägarna, och bilarna. Dock är det dyrare än salt, då det inte framställs industriellt på samma sätt. Forskarna kommer nu ut med en brasklapp, det är en del av experimentet som ännu inte utvärderats färdigt:
Hur påverkar sockret djuren?
Och det är här jag blir lite orolig. Jag menar, man har ju sett på Nannyaktuen vad en rejäl sockerchock kan göra med kidsen. Tänk då hur det kan påverka de stackars djuren. Jag ser det framför mig: en flock vildsvin som först slickar på motorvägen, glider runt med sina stora tungor, och sedan flippar totalt, springer runt runt och bara skriker. Hur bra är det för trafiken?

2 kommentarer:

Mjukispolacken sa...

Ja det vill vi ju inte ha. Det skulle bli ingefär som när man ger socker till småbarn för första gången, de blir helt hajpade och överaktiva i typ 30 min. Väldigt kul att kolla på dock.

Cliff Hanger sa...

Vad kul att jag hamnade i GP. :-) Men jag hittar inte mig själv där, så att säga. Kan du hjälpa mig med lite mer exakt vägledning (länk) så är jag väldigt tacksam.