söndag, mars 05, 2006

de nya machonördarna

I dagens GP fanns det ett reportage om en viss Erik Malm. Detta är en kille som reser runt i Arktis och Antarktis och fotograferar djur och natur, för att folk ska inse att det här med miljöförstöring inte är någon hit. Han är en miljöengagerad naturmänniska. En typ av man som kanske inte alltid har räknats till de tuffaste och mest macho precis. Snarare som lite nördiga och ganska mesiga. Men detta, kära vänner, är något som vi nog måste omvärdera. Det är dags att rasera lite av kartan över omvärlden och dess macho-ideal. Fågelskådare och tältare kan vara nog så tuffa. För hör på det här:
"Platsen ligger vid en fjord som gränsar till världens mest produktive glaciär. Den kalvar ut 20 miljoner ton is per dygn.
- Vi åkte med hundsläde och tältade ute på isen. En märklig upplevelse. Det lät som om det åskade oavbrutet och vi tvångades sova med kniv i sovsäcken för att snabbt kunna skära oss ut, ifall en riktigt stor isklump skulle åstadkomma svallvågor som bröt upp isen."

Är inte det macho så vet inte jag. Det är lite likt typ Ola Skinnarmo och gänget, men med en touch av politik och fältbiologism, som jag förr kategoriserat som allt annat än tufft. Jag kanske är lite påverkad av att jag nyss läste ut Stephan Mendel-Enks bok om manlighet, men jag måste nog påstå att jag funnit en ny sorts crossover-manlighet. Det kanske är lite oklart vad vi ska med just den här korsnignen till, men det är ett tecken i tiden. Bög-cowboys och nördar som spelar hockey och fotboll på ZTV är ju också på tapeten, och nu macho-miljömuppar, vad kommer här näst? Sportfåne-knypplare? Rollspels-lastbilschaffisar? Gangster-museiintendenter? Att crossover-trenden från köket skulle sprida sig hela vägen till manligheten var mer än jag någonsin skulle kunna föreställ mig. Jag tar ett steg åt sidan, tittar på och väntar med spänning på nästa couscous med surströmming!

källa: Göteborgsposten, Stephan Mendel-Enks "Med uppenbar känsla för stil"

2 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Att ge sig ut i extrem, hård natur har väl i o f s alltid ansetts som macho. Sedan är det ju skillnad på "macho" och "manlig". I machofacket kan inte så många mjukisegenskaper stoppas. Men i manlighetsfacket kan flera mjuka egenskaper stoppas, enligt vissa (däribland mig).

Väntar med spänning på låtlistan. Varifrån hämtade du låtarna som jag rekommenderade?

lisa sa...

låtlistan är levererad.
Visst är det skillnad på maco och manligehet, det håller jag verkligen med om. Vad jag spanat in är en ny kombination egenskaper: miljöengagemang, naturintresse och en extrem tuffhet, något som jag inte sprungit på tidigare. Machokillar brukar inte vara naturintresserade, miljömesdvetna snubbar brukar inte vara macho. I alla fall inte i mina fördomars värld...