torsdag, april 27, 2006

räddad av en vandrande pinne?

Någon kom idag med ett uttalande. Jag hittar ingen länk, så jag kan inte belägga att det var just Folkpartiets liberalfeminist fröken Olsson som kom med ett uttalande som nästan fick mig att köra av vägen.
Hon (om det nu var hon) sa ungefär så här:
"Jag är hundägare. Och som hundägare vet jag, att det är många unga tjejer som köper hundar. Hundar kan göra att man känner sig lite mer trygg. Och därför tycker jag att det ska finnas statligt utbildade hundar. Som kan delas ut till de kvinnor och tjejer som till exempel är på väg tillbaka från en våldtäkt eller en misshandel. Ett slags kvinnofridshund, liksom."
Det här var nog det dummaste jag har hört på länge. För det första, dagens tjejer köper (tyvärr) accesoarhundar, för de vill ha en egen liten tinkerbell. Hundar som knappt är en tvärhand höga, och som knappast förtjänar att bli kallade hundar. Mmm, visst, det känns ju tryggt!
För det andra. Att vara våldtäkts- eller misshandelsoffer är inget funktionshinder. Jag kan se de statliga hunduppfostringsanstalterna framför mig. "Här tränar vi blindhundar, och här borta tränar vi kvinnofridshundar". Och vad skulle hundarna göra? Bita förövarna i benet eller annat, valfritt ställe? Och skulle de då dresseras till att bita alla män? Om nu alla män är potentiella misshandlare och så vidare.
Och för det tredje. Vore det inte lite bättre om pengarna lades på att klara upp i alla fall ett av de hundrafemtielva våldtäktsmålen som läggs ner varje år, där polisen skyller på att de inte har tillräckligt mycket resurser för att bemöda sig att till exempel hålla ordentliga förhör med offret och de misstänkta? Om pengarna lades på att se till så att besöksförbud inte bryts gång på gång, att hjälpa fler kvinnor som behöver det att få skyddad identitet? Att dela ut fler, fungerande larmpaket så det kommer ett gäng livs levades poliser nästa gång hustrumisshandlaren knackar på dörren?
Och för det fjärde. "Jaha, jasså du är allergisk, vad synd. Men varsågod, här får du en kvinnofrids-vandrande pinne istället! Den kan du ju ha i fickan, så behöver du aldrig mer vara rädd!"

3 kommentarer:

Thérèse sa...

Tinkerbell är inte större än en övergödd hamster

Anonym sa...

ännu ett väl genomtänkt uttalande av någon "kompetent" politiker.

Go Folkpartiet Go

lisa sa...

Hmmm tinkerbell-hundar kanske är den nya sortens övergödda vandrande pinnar som korsats med nakaen-hamstrar? ja, så måste det vara.