torsdag, april 13, 2006

vem bygger vad egentligen?

LO har just nu en kampanj. En massa människor tittar ner på mig från reklampelarna när jag visar mig ute. De ska föreställa aldeles vanliga, arbetande svenskar. Stolta proklamerar de: Jag bygger Sverige!
Då kom jag att tänka på en sak. Det ganska äckliga, högerextrema gubbgänget Vi som byggde Sverige. De som bland annat hotade med att spränga en bomb mitt i julhandeln för några år sedan. En hög fascistoida surgubbar som hade fått nog skulle nu kräva någon slags respekt för att de påstod sig ha byggt landet. De var väldigt förtjusta i bomber, vill jag minnas.
Nu är det LO-människorna som påstår att de bygger landet. Och jag undrar om de, dagarna efter valet i höst, kommer att affichera upp stan med ett ondskefullt avgrundsskratt, med parollen ja, nu var det vi som byggde sverige, och sedan bara spränga hela skiten?

Inga kommentarer: