onsdag, april 12, 2006

Utseende-fixide´?



När jag läser så tänker jag mig att den som skrivit det jag läser ser ut på ett visst sätt. Om personen i fråga inte ser ut så, så blir det fel. Jag blir helt besviken, och i mitt huvud ser personen fortfarande ut så som jag bestämt att den ser ut. Inte så att jag hela tiden tänker på hur författaren till en skönlitterär bok jag läser ser ut, men jag har det någonstans där i bakhuvudet. Min största besvikelse hittills var nog Paul Auster. Visst, han är stilig, men det var inte alls så jag hade tänkt mig. Samma sak gäller för ståss röster. Man här en röst på radio och tänker sig ett visst utseénde. Största chocken där måste ju varit Mats Nileskär. Svårsmält.
Men, det coolaste av allt, skulle varit om man kunde googla bilder. Att istället för att skriva in ett ord i "sökrutan" lägga in en bild. Man skulle nog kunna göra många konstiga fynd. Jag hörde också om ett datorprogram som gick ut på att man kunde sjunga en snutt på en låt, så skulle programmet hjälpa en med att tala om vad det var för låt. Praktiskt kanske, men jag tvivlar på att det skulle funka i verkligheten. Gäller ju att inte sjunga allt för falskt, eller kanske att sjunga just falskt, beroende på låt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

damn , Mats ser ju inte alls så cool ut som han låter.....

lisa sa...

eller hur?!? Han har världens bästa radioröst, men ser ut som... som... ja. Jag vet inte vad.

Anonym sa...

finns en sida på nätet som går ut på att man ska trycka på mellanslag så man tror "takten" går. Jag testade med "No limeted" och det funkade på den låten iaf.

lisa sa...

Anonym: coolt, men den har ju kanske en ganska speciell takt. Du minns inte adressen?

Anonym sa...

songtapper.com är det. Riktigt coolt faktiskt! (Nej, jag är inte den som skrev som anonymous, jag lägger mig bara i...) Men det krävs att låten finns i deras databas, såklart.

Cliff Hanger sa...

Du vet väl om att man kan se foton på radiofolk på www.sr.se? Kanske där du såg Mats Nileskär.

Cliff Hanger sa...

Mats Nileskär ger uttrycket "radioutseende" ett ansikte. Bokstavligt talat.

lisa sa...

jag såg Mats för första gången på en bild tillsammans med min dåvarande stora favorit Embee, som han nog hade intervjuat. Embee är dock både stilig och musikalisk, det kanske var därför chocken blev så svår?
För övrigt har jag sett Christer på P3 i mataffären. Han har inte "radioutseende". Brukar försöka hålla mig bort från p3s hemsida, just för att jag inte vill veta hur de ser ut. Förutom vissa då.

Anonym sa...

att ni tycker att människor inte såg ut som ni trodde pga en röst är ju en sak, men att du "Lisa" dömer någons utseende; ser ut som...ja jag vet inte vad. Skitstövel. Du själv är väl så ful att du inte borde gå ut!