onsdag, maj 10, 2006

påminnelser

Det pratas en del om att smaker och dofter fastnar hårt i minnet.
Här om dagen slungades jag plötsligt tillbaka till Mormor och Morfars trädgård, då jag kände lukten av varma thujor. Då var jag liten.
Samma kväll använde jag en ny tandkräm från apoteket. Då var jag tillbaka på Södra N, sommarstugan där jag växte upp. Smaken var exakt som då, där. Där man hade en egen tandborstmugg, en liten tandborste, och en så´n där liten söt tandkrämstub.
Om jag någon gång blir senil, hoppas jag att mina tänder blir borstade med den tandkrämen, och att det växer thujor som blir varma i solen utanför. Man kan ju alltid hoppas.

1 kommentar:

Anonym sa...

underbart och ibland lite skrämmande hur vissa saker etsar sig fast i minnet utan att man vet om det , båda goda och mindre goda minnen.

men det är skönt när ens resa ner vår minnenas boulevard tar en till ett sådant tryggt och skönt ställe för en stund :)