lördag, juni 17, 2006

folkfest!

Vi föll för grupptrycket. Vi har varit och promenerat genom Götatunneln. Och oj, vad folkfestligt. Jag hatar vanligtvis folkfester, som till exempel diverse jippon, och kanske den värsta av alla: Göteborgskalaset. Eller Kallåset, i folkmun kallat.
Götatunnelnpromenaden innehöll en faslig massa folk, stora tält, poängpromenad och funktionärer. Det kändes helt okej att traska igenom tunneln, lite anarkistiskt så där att gå mitt i gatan. Jag förstår de skateare som inte kunde hålla sig, och åkte genom tunneln redan tidigare i veckan. De hade dock kört vält, för den nya asfalten var lite väl blank, har jag hört. Men de tyckte det var värt det. Jag noterade även gäng med folk i folkdräkt. Festligt.
Väl på andra sidan, LillaBommensidan, kändes det lite konstigt. Det dansades salsa i grupp, och man kom ut på en plats man aldrig varit på förut, trots att det är mitt i stan. Det kan nog bli bra det där, när bilarna minskat. Hela stan hängde plötsligt ihop på ett nytt sätt. Förvirrande om man som jag inte har det bästa lokalsinnet.

Men, om det nu ska vara folkfest, varför inte ta i ordentligt? Jag saknade blåsorkestrar, blixtar och dunder, och varför inte en gigantisk räkfrossa genom hela tunneln? Och varför fick man ingen t-shirt?

2 kommentarer:

:sericea: sa...

äsch jag skulle ju fan gått där idag men missade det. väntade besök o han rullade in halv 4 så det var helkört.
har du aldrig varit på Lilla bommen förr? lilla vän, hur klarar du dig om du aldrig går utanför Majjona? ;o)

nu är det nästan läge att skriva den där guiden "så här klarar du dig en hel vecka/månad utan att lämna Majjona!" :o)

lisa sa...

självklart har jag varit vid lilla bommen, men inte mitt i vägen. det brukar vara bilar i vägen, inte salsaskola.
Man klarar sig alltid utan att lämna Majorna. Förstår inte varför jag envisas med att göra det :)