onsdag, juli 05, 2006

Jobbjakten har startar eller hjälp, nu avslöjar jag min forna karriär som skribent

När man är arbetslös kan man inte ligga på latsidan eller shoppa varje dag. Därför har jag idag författat och skickat iväg följande mail:
Hej!
Följande text fick jag publicerade av er på Världens Gång, genom blodsband och säkerligen en hel del tjat, någon gång under 1991:

"DISKNING


Skvalp, kluck, klirr, rassel.
När man diskar kan det låta på många olika sätt...


Den hårda diskaren

Låter så här:
Klirr, skvätt, klirr, rassel, rassel, SKVÄTT!
Humm, suck, stön, mutter.
Det är en person som tycks vara arg på disken, istället för
att vara arg på dom som lät honom göra det ensam. En aggresiv
diskare som blir helt galen om något råkar gå sönder, då han
får utlopp för all aggressivitet mot allt och alla. Det kan ofta hända att diskaren helt lämnar köket efter en sådan här olycka.

Den glada diskaren
Kan låta ungefär såhär:
Skvätteliskvätt, rasselirassel, och lite glatt klirreliklirr.
Trallalala, tjoho!
Oftast en van diskare, som insett att det inte är någon idé
att vara sur. Sjunger gärna på någon retlig melodi.
Skulle något gå sönder så utbrister den glatt:
-Nej men ohh, en olycka händer så lätt! Inget kalas utan kras!
Tur att det inte var den antika koppen från moster Svea som gick sönder!
Kortsagt en mycket positiv person.

Den noggranna och effektiva typen
Denhär typen diskar inte så ofta.
Låter såhär:
Skvalp, skvalp, skvätteliskvalp, klirr.
Diskar effektivt. Det största kännetecknet:
Diskar även utanpå glasen och under tallrikarna.
Tycker att det är roligt att diska, bara det inte blir för ofta.
Kortsagt:
Effektiv och halvglad, ovan men dock så effektiv."
(Vad jag vill minnas så redigerade ni den nog lite).

Då var jag tolv år gammal, vilket kan förklara den lätta auran av lillgammelskap som kan anas runt den där texten. Jag fick 50 kronor i ersättning, och det här var på den tiden då det bara kostade femton spänn attt hämta ut pengar på Posten. Nu börjar pengarna tryta, och jag vill härmed meddela att jag står till ert förfogande igen. Jag har utökat min repertoar, och skriver nu om fler saker än folk som diskar. Jag är inte så dyr i drift, men idag kostar det ju säkert 50 kronor att få ut pengar, så ni kanske kan höja ersättningen något.
Så var inte blyga. Det är bara att höra av sig, så inkommer jag med passande alster på studs.
Med Vänliga Hälsningar:
Lisa [efternamn censurerat här]
www.buskisblog.blogspot.com


Ibland hisnar det i magen när jag skickar iväg mail. Så här får man ju inte göra, egentligen. Var ska denna dagen sluta?

2 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Lycka till! Den där texten var väldigt bra för att vara skriven av en 12-åring! Sedan när du fått in en fot i skribentbranschen kan du kanske rekommendera en och annan bloggvän... *blink, blink*.

lisa sa...

Visst, så fort jag blir rik, känd och anställd kommer jag självklart att rekommendera vissa utvalda :)