torsdag, september 14, 2006

Valt

Efter väljandet igår blev jag otroligt provocerad av mig själv och alla andra som har vuxit upp, klipppt sig, skaffat både ett och två jobb och börjat rösta. Till min stora lycka hittade jag ett SDflygbland som jag kunde lägga beslag på och mycket ordentligt slänga bestämt i en papperskog. Det kändes bra. Det känser som att det var en ungefär lika stor politisk handling som att rösta. För hur stor skillnad gör det, egentligen, att lägga en tre lappar i en låda vart fjärde år?

Ja, jag vet. Jag har fått ålderskris och sjunkit tillbaka till 1995 års aktivist-stadie. Kommer förmodligen ägna dagen till att reorganisera mig själv, planera färdvägar, försöka hitta någon med körkort, klippa och klistra spraymallar och som vanligt skära mig på mattkniven, laga punkgryta, snöra kängor, defeniera mina egna förtryck, skriva mail i kod och annat världsförbättrande. Obstinat värre.

(Men först kanske jag ska genomföra en idé jag kom på i natt, jag ska googla alla mina ex. Spännande va? Och kolla på Greys Anatomy.)

10 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

"Hur stor skillnad gör det, egentligen, att lägga en tre lappar i en låda vart fjärde år?"

En röst är förstås inte så mycket, men man kan inte tänka så, tycker jag. Det är själva principen att tillvarata sin demokratiska rättighet. Hur landet ska styras och av vilka är en seriös grej som man inte ska vifta bort. Klart att man ska rösta. Annars ökar man värdet på de röster som t.ex. tillfaller Sverigedemokraterna och alla andra partier som man kanske är stenhårt emot.

Okej, jag vet att jag tjatar på som i förra kommentaren, men jag tycker att detta är viktigt.

Om man inte röstar kan man inte klaga på politikerna sedan. Vi har i stor utsträckning de politiker vi förtjänar (i o f s en sanning med en viss modifikation, eftersom vissa politiker har mer marknadsföringspengar och medial exponering än andra).

lisa sa...

Jag förstår vad du menar, och någonstans håller jag med. Men jag kan inte riktigt tycka att den där principen att man ska tillvarata sina demokratiska rättigheter är värd lika mycket som de flesta andra. För jag tycker inte att det är tillräckligt demokratiskt för att vara värt så värst mycket. Men, eftersom jag nu har röstat, har jag ändå tagit tillvara det lilla man får. Och ja, det är jag väl någonstans skyldig att göra.

Anonym sa...

hehehe tokig reaktion på att lägga sin röst :)

Cliff Hanger sa...

El Pedro, tycker du att jag reagerar tokigt?

Jag har i o f s vaknat lite på fel sida idag, men jag står för det jag skrivit.

Anonym sa...

cliff:

för fan mannen :)

jag syftade på Lisas reaktion efter hon hade röstat :)

jag håller med dig på alla punkter om att man skall rösta, faktiskt.

lisa sa...

nej, jag röstar inte på soc.nu.

Cliff Hanger sa...

El Pedro - Okej sorry. Jag var lite stingslig igår. Tuff dag på jobbet.

Malin sa...

Men Erik ställer ju upp i kommunen?

lisa sa...

Snegurotjka: ja, men det känns ungefär lika meningsfullt...

Malin sa...

Nja, jag skulle nog säga att det finns en större mening att rösta till kommunen jämfört med riksdan. Enskilda bra kommunpolitiker kan göra mycket. Riksdan röstade jag mest för att jag redan var i vallokalen (och för att det kändes som ett vettigt tillfälle att rösta mot alliansen och annat pack till höger) Sen tog jag landstinget (eller heter det regionen?) när jag ändå var igång...