måndag, september 25, 2006

Var är brudarna?

Jag har en stor förkärlek för diverse subkulturer. Jag har plöjt igenom en hel del av dem själv, och även om jag nu klippt mig, tagit bort skrotet ur ansiktet och skaffat jobb (som jag visserligen inte har kvar), så ligger många av de subkulturerna som finns mig varmt om hjärtat. Jag blir glad när jag ser småpunkare på stan, snygga skins, hiphopare, skejtare, rockabillysar och så vidare. Kanske inte gothare, där går gränsen. De har jag svårt för att tycka om. Inte brats heller.
I övrigt är det bra att kidsen har sin stil. Det kan ge mycket roligheter, bjuda på en och annan farlighet, men är ett alldeles ypperligt sätt att frigöra sig på från sina föräldrar. Hellre en rejäl subkultur än anorexia säger jag. Sedan är det tyvärr inget recept för lycka och välmående heller, nej. Och det finns säkerligen subkulturer som inte är något mer än destruktiva, ja. Men att vara annorlunda kan vara sunt just då, i livet innan man inser att alla är det på ett eller annat sätt. Att man får men senare i livet som till exempel kan bestå av att man aldrig lärde sig sminka sig och därför inte kan det när man är 27 heller och därför för evigt kommer att vara lite utanför, det är en annan sak. Det kan man ta då. Jag tror det är bättre för en själv att ha tokiga frisyrer eller skrubbåriga knän, än att längta efter silikontuttar och vilja vara med i Big Brother när man är 15. Eller 20.
Det finns dock en subkultur jag inte förstår. Och jag vet att jag ger mig ut på lite djupt vatten när jag skriver om en kultur jag inte vet så mycket om, som jag mest läst om eller sett på film. Och jag vet hur medelmåttigt, tantigt och rent av feministtöntigt det är av mig att ställa frågan. Men. Var är brudarna bland Casualsen? Inte för att jag riktigt kan förstå fotbollsrelaterat våld, men varför ska stil, klass och slagsmål enbart vara förbehållet snubbar? Inte i någon annan subkultur med inslag av våld finns en så total avsaknad av tjejer, även om de inte alltid är med lika mycket som killarna. Inte en så konekvent nejtack-hållning. Är det bra att den inte finns huliganbrudar, för att det är dumt att slåss? Eller är det dåligt för att brudar faktiskt inte är så himla goda just för att de är brudar som folk tycks tro? Eller måste inte tjejer få vara med precis överallt?

2 kommentarer:

lisa sa...

Jag tänkte mest på antif-subkulturen.

Idag var temat ungdomssubkulturer. Unga människor, inte ens tjejer, ordnar homepartyn vad jag vet. Undras vilken produkt som skulle funka bäst för homepartyn som skulle locka både killaar och tjejer?

lisa sa...

Fast just eftersommdet har sett ut som det gjort så tyckeer jag att det är en subkultur.