måndag, september 25, 2006

Något fattas mig


Virknålen var fortfarande försvunnen. Men det var uthärdligt, för jag skulle köpa en ny på eftermiddagen. Hade till och med uppfyllt mina plikter som hemmafru och lagat middag till den blivande, så att vi skulle komma iväg till affären. Jag är fortfarande ganska sjuk, så jag ville inte gå själv tidigare på dagen.
Det var nästan så jag skuttade in i tygaffären. Men... var var virknålarna? Där var garnet, bäst att köpa lilte garn också. Ställ efter ställ med diverse konstiga nålar, lappar, knappnålar, textilpennor och annat. Inte en virknål i sikte. Men jag är ju erkänt dålig på att leta, så jag frågade.
"Virknålar? Nej. Vi har inga virknålar." Idiot. Varför en tyg- garn- och tillbehöraffär om man inte har en endaste virknål att langa fram till någon det faktiskt håller på att gå nöd på. Bara för att de konsekvent är otrevliga mot alla under 65 behöver de väl inte vägra plocka fram virknålarna när man ber snällt?

När jag kom hem letade jag i ren ilska igenom hela klädkammaren, städskåpet och skåpet med datagrejjer. Ingen virknål. Det är kört. Synd att den där Saida är död, annars hade jag bannemej ringt och frågat.

6 kommentarer:

Malin sa...

Du kan få låna av mig, jag har 2 1/2, 3 1/2, 4, 4 1/2, 5, 6, 7. Allt i en papptub som har ett handbroderat överdrag... Jag tror att det är nåt som jag har ärvt från min gudmors mamma. Om du promt ska ha egna rekommenderar jag Bojans handarbete på Linnegatan. Hon hade iaf virknålar när jag skulle köpa en sist. Risken finns dock att affären har stängt, Bojan var lite till åren redan då.

lisa sa...

Tack, det var snällt. Jag ska kolla garnaffären vid Mariaplan imorgon, men har de inga där är jag klart intresserad av att låna!

Anonym sa...

Morsan är en jäkel på att virka. Min uppväxt präglades av virkade dukar och gardiner och en massa hemskt... Kommer nog inte ta upp virkning i första taget...
(Kommentarsgrejen ska funka nu på min blogg. Tror jag.)

lisa sa...

Men virkning är bra för själen! Jag lovar, jag ska inte virka några dukar. Inga snowboardmössor heller. Har helt andra planer.

Ska genast försöka kommentera igen på din blogg sixes!

Anonym sa...

skum utveckling.
lite som emd bensinmackarna.
Inte mycket bilrelaterat kvar utan det är annat kraffs som krängs.

ingen virknål i en garnbutik??

lisa sa...

Oroväckande. som posten där man inte kan köpa frimärken, ellere hur det nu var.
Men nu har jag fått tag i en hett eftertraktad virknål. I en riktig garnaffär.