torsdag, november 02, 2006

id-kris

Jag har i några veckor tillhört den Exklusiva Skaran. Den med namn som Carola och Madonna. Jag har inte riktigt haft något efternamn. Eller inte vetat vilket som skulle gälla när. I alla sammanhang där det skulle kunna krävas någon form av legetimationsvisande, har jag vackert fått vara Fröken S. För att styrka min identitet har jag alltså fått hänvisa till min gamla. Samtidigt som till och med bankpapprena, inte bara namnregistreringspapprena, börjar ramla in adresserade till fru R. Mitt i detta mittimellanland har jag känt att nej, för tillfället stryker vi efternamnen, det blir enklast så.
Idag kom dock en lite lapp-flärp hem i brevlådan. Det är biljetten till mitt alldeles nya legg. Med rätt namn, det nya. Nu kan jag börja namnändra på allvar. Nytt visakort, here I come. Ny identitet? Nja, jag är nog mest som jag var innan. Bara lite mer paxad. Och med ett väldigt fint efternamn.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Späjsat att byta efternamn. Tyvärr har ju jag ett ovanligt och bra efternamn medan sambon har ett vanligt namn som jag inte är så sugen på...

lisa sa...

Då får väl han byta? Det är ju minst lika bra.

Anonym sa...

Du listade ut min hemliga plan. :)

Cliff Hanger sa...

Måste kännas konstigt att byta efternamn. Jag och sambon har båda efternamn som slutar på -son. Funderar på att byta till något helt nytt, egenpåhittat.

lisa sa...

Ja, det känns konstigt.

Ett eget, taget efternamn är ju skitcoolt. Men det verkar verkligen svårt att komma på något.