söndag, november 19, 2006

Skrytfull och frågad.

Jag har minsann blivit kontaktad av en Journaliststudent. Som ska skriva om bloggare. Som har tyckt om vad hon läst, verkar det som. Självklart gör det mig äckligt nöjd och stolt, och som den självutlämnande människa jag är, och generösa, tänkte jag här dela med mig av några av hennes eminenta frågor och mina ... svar.

Namn/ålder/sysselsättning?
Lisa. 27. Arbetslös

Hur länge har du bloggat?
Ett år om en vecka

Hur kom det sig att du började blogga?
Dels för att jag alltid har skrivit väldigt mycket när jag var yngre, men kommit av mig de senaste åren då jag inte längre skrivit varken dagböcker eller lika mycket brev som tidigare. Dels för att jag hade ett jobb som jag vantrivdes på och jag behövde något annat att tänka på, en hobby som tog tankarna från jobbet.

Hur ofta skriver du på din blogg?
Varje dag, i genomsnitt.

När skriver du? Särskild tid på dagen? När något särskilt hänt?
För tillfället, eftersom jag är arbetslös, skriver jag en stund på förmiddagen och en stund på kvälllen. Det kan bli flera inlägg på raken en morgon, medans jag ibland bara kollar och svarar på kommentarer o.dyl.

Hur mycket tid tillbringar du med att skriva på din blogg?
Själva skrivandet tar inte så lång tid, Det tar minst lika mycket tid att läsa och svara på kommentarer och läsa andras bloggar. Men mina texter är väldigt spontana och inget jag lägger ner mycket tid på, även om jag kan ha gått och funderat på ämnet en hel del så bara "rinner" texterna ur mig när jag väl ska skriva dem.

Vad kännetecknar din blogg?

Den är inte så originell, men den är självutlämnande, ironisk och väjjer knappast för att ta upp de små smakerna. Ibland försöker jag även vara provokativ, något jag oftast misslyckas med.

Vad vill du åstadkomma med din blogg?

För mig själv vill jag ha en rolig sysselsättning och inte komma av mig i mitt skrivande, utan kanske snarare utvecklas. Skulle bloggen någon gång leda till något mer inkomstbringande än så, skulle jag verkligen bli glad men det är inget jag lägger någon större energi på. Om min blogg får mina läsare att bli en liten aningens gladare eller mindre fördomsfulla eller något annat bra, så är det bara roligt.

Brukar du få inlägg eller kommentarer på din blogg? Av vem?
Ja, jag brukar få kommentarer. Kommentarerna är minst halva nöjjet, och jag brukar bli lika glad när jag får många kommentarer som jag blir sur när jag inte får några, även om jag egentligen inte kan kräva några alls. De är ju en stor, betydelsefull, bonus. Jag frå främst kommentarer från andra bloggare, som jag kommenterar regelbundet hos, från vänner som bloggar och ibland även från nära och kära som inte har egna bloggar.

Vem skriver du för?
Mig själv, för mitt eget höga nöjes skull. Men samtidigt är läsare och deras respons väldigt viktigt.

Vem hoppas du ska läsa din blogg?

De som tycker om den. De som tycker om mig. De som vill ge mig pengar för att blogga (haha).

Skriver du annat också? Vad?

Nej, inte nu.

Hur är en bra blogg?

Ofta uppdaterad. Stilen som den är skriven i får gärna vara originell eller bra. Rolig. Självutlämnande utan att det blir pinsamt. Gärna med egna bilder eller illustrationer. De ska vilja säga något mer än att det har ätits köttbullar och varits ute och supits.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oups... Jag som precis skrivit om senaste krogbesöket...

lisa sa...

haha. Det gör ju jag med titt som tätt.

Anonym sa...

Det är alltid lika kul att läsa din blogg...ha en go måndag - trots ösregnet
mia

lisa sa...

Mia: tack! känner mig väldigt nöjd med att jag redan varit ute idag... och kan sitta innne med gott samvete tills imorgon, minst.

Cliff Hanger sa...

Grattis! Vart ska denna eminenta intervju publiceras eller refereras till? :-)

lisa sa...

Det är ett skolarbete som inte ska publiceras... Men kul ändå!